keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Vihdin kirkonkylän yhteydet

Viimeisenä alueena Vihdin kunnan alueelta käsitellään Vihdin kirkonkylän joukkoliikenneyhteyksistä. Vihdin kirkonkylä on Nummelan keskuksen jälkeen väkirikkain tilastoalue Vihdissä, ja siellä on kaupallisia palveluita ja vapaa-ajan kohteita, joita käyttävät myös muut kuin kirkonkylän asukkaat. Näiden vuoksi Vihdin kirkonkylä päätettiin erottaa palvelutasomäärityksessä omaksi, erilliseksi luokakseen, jonne voidaan tarvittaessa tarjota Ojakkalaa ja Otalampea korkeampaa palvelutasoa.

Lähtökohta palvelutasoehdotuksessa on työssäkäynnin mahdollistaminen pääkaupunkiseudulla, eli kunnan turvaa menovuorot Vihdin kirkonkylästä pääkaupunkiseudulle arkisin noin klo 7 ja 8 ja paluuvuorot noin klo 16 ja 17. Lisäksi järjestetään tarvittavat yhteydet koulunkäyntiä ja toisen asteen opintoja varten.

Yllä kuvatun lisäksi Vihdin kirkonkylälle on toivottu lisävuoroja etenkin aamuun (liikenteen aloitus jo klo 6) sekä iltaan (liikenteen jatkaminen klo 18 saakka), jotka palvelisivat sekä laajempaa työmatkaliikennettä että vapaa-ajan liikkumistarpeita. Molempien muutosten tekeminen kustantaisi vuositasolla noin 27 000 € lisää nykytilaan nähden, eli yhteensä muutokset toisivat kunnalle vuosittaisia lisäkustannuksia 54 000 € verran esitettyyn palvelutasoon nähden. Käytännön mahdollisuudesta toivottuun palvelutasoparannukseen keskustellaan siis vielä kunnan sisällä sekä päättäjien kanssa.

Palvelevatko ehdotetut vuorot liikkumistarpeitasi? Kuinka tärkeäksi näet esitetyn palvelutasoparannuksen oman liikkumisen kannalta?
Jos voisit lisätä yhden vuoroparin Vihdin kirkonkylän yhteyksiin, milloin ja mihin se ajettaisiin? Kuinka usein käyttäisit tätä vuoroparia? Ehdotus voi koskea esimerkiksi päiväsajan, iltojen tai viikonloppujen liikkumistarpeita.
 

7 kommenttia:

  1. Satunnainen, joskin tärkeä vuoro olisi mielestäni myöhäisillan paluu Helsingistä. Toisinaan saattaa vapaa-ajan tarpeissa olla viipyä Helsingissä esim klo 23 saakka. Yhteisvuoro vaikka Karkkilan kanssa saattaisi toimia?

    VastaaPoista
  2. Yhteykset kulkee omasta mielestäni huonosti aamulla 5 ja illalla viimeistään 23 asti helsingistä pois koska vaikea käydä koulua ja päästä pois jonka syystä joutuu aina mennä nummelaan

    VastaaPoista
  3. Myöhäisempi vuoro tulisi tarpeen. Minulla on usein työhön liittyviä tilaisuuksia, jotka kestävät kahdeksaan asti. Ei pääse enää kirkonkylälle tuohon aikaa Helsingistä kun viimeinen bussi lähtee kampista kahdeksalta. Joutuu kulkemaan nummelasta taksilla kylälle. Joku ratkaisu olisi hyvä tuohon keksiä.

    VastaaPoista
  4. En suoranaisesti näe syytä miksi ihan kylälle asti bussin pitää kulkea. Tienhaaraa on riittävä. Kunhan tienhaaraankin pääsisi illemmalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisäys edelliseen.. en itse varmaan käyttäisi lainkaan kirkonkylän vuoroja aamuisin. Tienhaara liikennettä tulisi lisätä. Palvelee myös karkkilalaisia ja muita jotka asuu porin tien varressa..

      Poista
  5. Perjantai ja la iltaan pitää ehdottomasti saada myöhäisempi vuoro.

    VastaaPoista
  6. Kirkonkylästä bussivuoroja, jotka eivät menen Veikkolan kautta. Paremmat bussiliput. meillä maksaa yli 300 euroa lippu helsinkiin kun taas karkkilalaiset kulkevat 150 euron hinnalla helsinkiin. Sekä yhtenäinen lippusysteemi, ettei jokaiselle bussiyhtiölle tarvitse ostaa omaa lippupakettia.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Vihdin joukkoliikenteen jatkosuunnitelmat

Vihdin joukkoliikenteen selvitystyössä on käyty läpi kunnan eri alueiden joukkoliikennetarjontaa, joukkoliikenteen kehittämistarpeita se...