maanantai 8. tammikuuta 2018

Otalammen ja Ojakkalan yhteydet

Blogissa on käsitelty joukkoliikenneyhteyksiä alueittain. Ensin esiteltiin näkemys Nummelan ja pääkaupunkiseudun välisestä liikenteestä, ja viime postauksessa Vihdin kylien yhteyksistä. Jäljellä ovat vielä näkemykset taajamien, eli Otalammen, Ojakkalan ja Vihdin kirkonkylän yhteyksiin. Huomattavasti muita taajamia suuremman asukasmäärän vuoksi ajatuksenamme on irrottaa Vihdin kirkonkylän yhteydet palvelutasomäärityksessä omaksi luokituksekseen, minkä vuoksi kirkonkylän yhteyksiin palataan vasta ensi viikolla tarkemmin.

Palvelutasoehdotuksen mukaan Otalammen ja Ojakkalan taajamiin turvataan joukkoliikennetarjonta, joka mahdollistaa työssäkäynnin pääkaupunkiseudulla. Kunta turvaa vuorot Otalammelta ja Ojakkalasta pääkaupunkiseudulle arkisin noin klo 7 ja 8 sekä iltapäivisin paluuvuorot noin klo 16 ja 17. Lisäksi järjestetään tarvittavat vuorot koululaisille ja toisen asteen opiskelijoille.
Palvelutasoehdotuksessa ei oteta vielä kantaa linjojen tarkempiin reitteihin, vaan näihin palataan vasta palvelutasomäärityksen valmistuttua (esimerkiksi liikennöinnin vuosittaisten tarkennusten yhteydessä). Toisaalta myös joukkoliikenteen tuleva järjestämistapa vaikuttaa erityisesti Otalammen reitteihin: jos Vihti liittyisi esimerkiksi osaksi HSL:ää, olisi Kaakkois-Vihdin joukkoliikennetarjontaa mahdollista kytkeä esimerkiksi Pohjois-Espoon tarjontaan.

Kuinka hyvin ehdotetut vuorot palvelevat liikkumistarpeitasi Otalammelta ja Ojakkalasta? Millainen olisi mielestäsi sopiva taajamien yhteyksien minimitaso viikonloppu- ja kesäliikenteessä? Mitkä olisivat vuorojen sopivimmat lähtö- ja paluuajat, jos tarjonnan määrä vastaisi suunnilleen arkiliikennettä?

42 kommenttia:

  1. Näin nuorena ihmisenä arvostaisin suuresti sitä, että kesällä ja viikonloppuisin sekä yleensäkin loma-aikoina busseja menisi Ojakkalasta edes johonkin, vaikka Nummelaan josta voisi jatkaa matkaa pidemmälle, jos on tarpeen. Tällä hetkellä varsinkin viikonlopusta kokonaan puuttuvat vuorot koen ongelmaksi (enkä ole ainoa ojakkalainen, joka on samaa mieltä). Busseja ei myöskään tällä hetkellä kulje kyseisinä aikoin kumpaankaan suuntaan, joten edes yksi vuoro olisi parannusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta Ojakkala ja Hiidenranta pitäisi kokonaan irrottaa tästä ajellaan-tyhjiä-busseja-veronmaksajien-kustantamana-pienissä-syrjäkylissä -harjoituksesta. Ojakkalan liikenteen kehittäminen pitäisi enemmän nähdä Nummelan taajama-alueen liikenteenä ja se voidaan varmasti järjestää liiketaloudellisesti järkevästi. Miksei yksinkertaisesti voi mennä bussi Ojakkala-Lankila-Keskusta-Hiidenranta-Tuohivehmaa aamulla ja iltapäivisin lyhyellä vuorovälillä (ehkä 15 min) ja keskipäivällä, illalla ja viikonloppuisin harvemmalla välillä. Kyllä tuossa matkustajia riittää vaikka kuinka paljon kun hommaa myös markkinoidaan hyvin. Voisin itsekin tuolla ajoittain ajella vaikka auton omistankin.

      Poista
  2. Tuleva opiskelija tarvitsisi otalammelta päästä ammattikouluun/lukioon? ja takaisin. Itse olen vuorotyössä joten 2 vuoroa aamulla ja 2 iltapäivällä ei palvele ollenkaan, kun ei pääse ilta eikä yövuoroon eikä niistä pois. Joskus voisi olla kiva mennä vaikka leffaankin tai ravintolaan, niin ettei tarvi omalla autolla lähteä..eli myös illalla tarttis joku vuoro ees olla.

    VastaaPoista
  3. Otalammelta on päästävä myös muina aikoina pääkaupunkiseudulle, kuin pelkästään aamulla ja takaisin juuri virka-ajan jälkeen. Tähän asti 10:50 bussi Otalammelta Helsinkiin on ollut riittävä, mutta esimerkiksi viikonloppuisin olisi mukava käyttää julkisia. Esimerkiksi klo 14:00 lähtevä linja Helsinkiin olisi myös hyvä, sillä iltapäivä-/iltatöitä on monella.
    Takaisintulon kanssa esimerkiksi klo 20:00 lähtevä Helsingistä olisi sopiva aikataulu. Onneksi 345 HSL-linja kulkee pitkälle iltaan, mutta siitä on vielä muutama kilometri käveltävänä tänne Otalammelle.

    Kutsulinja riittäisi varmasti ohjaamaan asiakkaita 345 linjalle, mikäli ei ole järkevää ajaa jokapäivä samaa reittiä vajaalla bussilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän lisäksi pitäisi olla HSL-jäsenyys, jotta matka onnistuisi yhdellä lipulla eikä tarvitsi käyttää kallista MH-lippua. Tämä myös helpottaisi Helsingin päässä, kun usein täytyy vaihtaa bussia, jotta pääsee omaan määränpäähän.

      Poista
  4. Miniminä Otalammelta tulisi pitää 4 vuoroa aamulla ja 4 vuoroa iltapäivällä Helsinkiin tai syöttöliikenteenä HSL alueelle. Aamulla esim. 6.30, 7.00,8.00 9.00 ja iltapäivällä 15, 16, 17 ja myöhempi vuoro 20.00. Asiakasmäärää voi kasvattaa ajamalla esim. Moksi, Haimoo, Selki, Otalampi jne. Myös syöttöliikennettä Nurmijärven tai Hyvinkään suuntaan olisi hyvä selvittää.

    VastaaPoista
  5. Otalammelta tulisi olla aamulla vuorot 7, 8 ja 9 aikaan Helsinkiin, plussa puoli olisi jos nämä kaikki vuorot ajaisivat kylän kautta, jotta ne palvelisivat paremmin ihmisten tarpeita. Takaisin Otalammelle Helsingistä vuoroja tulisi olla klo. 15, 16, 17 ja 20 ja näistäkin kaikkien tulisi ajaa kylän kautta, jotta ne palvelelisivat paremmin ihmisiä. Viikonloppu liikennekkin tulisi turvata Helsinkiin, mutta todennäköisesti pienemmän asiakasmäärän vuoksi on ymmärrettävää, että kaikkia vuoroja ei voida ajaa. Viikonlopulla ihmisiä voisi palvella paremmin vuorot Helsinkiin klo. 7, 9, 12. Takaisin Helsingistä Otalammelle vuorot voisivat olla esim. 15, 18, 20.

    Kesäaikaan tulisi säilyttää samat aamuvuorot, jotta työssä käynti edelleen onnistuuu joukkoliikennettä käyttäen. Kesäaikaan toki olisi plussaa, jos pääsisi myös esim. klo. 11 Helsinkiin, joka voisi palvella paremmin lomalaisia.

    Vuorojen lisäämisen lisäksi Vihdin tulisi liittyä HSL:lään, jotta matkoja varten ei tarvitse käyttää kahta erilippua. HSL-jäsenyys nostaisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta edullisuudellaan. Uskon, että moni nykyään henkilöautolla työmatkaansa kulkeva voisi siirtyä käyttämään joukkoliikennettä, kun hintataso on sopiva ja vuorovälit tukevat hyvin omia työaikoja, myös Otalammella.

    VastaaPoista
  6. Vihti kk-Siippoo-Otalampi-Härkälä-Vehkala/Vantaankoski ja Haimoo-Selki-Siippoo-Nummela-Matinkylä(M) vaihtoyhteys Siippoossa molempiin suuntiin aamu ja ilta. Työpaikat ovat pitkin pääkaupunkiseutua, joten kahdella vuorollaa on haastavaa olla töissä n. 8-9 h. Kello 17 paluu on liian aikaisin. Lähdöt 6, 7, 8 ja paluu 16, 17, 18. Mielellään vielä lisänä lähtö 9 ja paluu 19. HSL-jäsenyys, jotta vaihto sujuisi jotenkin järkevästi ja kustannus kohtuullinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on hyvä! Yhteys raiteille ja HSL.
      Vantaankoskelta kestää 22min ytimeen, ja hinta tällä kaudella 106,5€/kk. Ei ruuhkassa tuskailua.

      Poista
  7. Syöttöliikenne raideyhteyksiin olisi tarpeen, liittyminen HSL oliis todennäköisesti erittäin hyvä vaihtoehto. On huomioitava, että kovinkaan moni ei ole bussilinjan varrella töissä (eikä bussilinja kulje raideyhteyden kannalta kätevästi). Raideyhteydet ovat nopeita myös pk-seudun poikittaisliikenteessä. Jotta julkisia voisi oikeasti käyttää, myös päiväkotien aukiolo/bussilinjojen yhteydet on oltava toimivat. Nyt jonmpikumpi suunta on mahdoton (pk aukeaa 6:30, bussi menee 6:50, töissä HKI 8:00 aikaisintaan, työpäivä päättyy aikaisintaan 16, ehdit 16:15 lähtevään bussiin, Otalammella noin 17:15, pk menee 17:00 kiinni).

    VastaaPoista
  8. Hyvä ehdotus! Noista Siippoon-Nummelan kautta kulkeva linja koukkaisi luonnollisesti Ojakkalan läpi.
    Minustakaan ei ole järkevää ajaa bussilla keskustaan. Vaihdosta huolimatta raiteille vaihtaminen Vehkalassa tai Vantaankoskella, miksei vaikka Kivikossakin, sekä toisaalla toistaiseksi Matinkylässä, jatkossa Kivenlahdessa, on kokonaisuuden kannalta kätevämpää. Kovin monen ihmisen työpaikka ei kuitenkaan ole Kampissa.

    Kyllä se HSL vain olisi se oikea ratkaisu. Saataisiin vaikkapa linja 345A, joka rinnekodin sijaa jatkaisikin Härkälän-Otalammen kautta vaikka Vihti kk:lle asti.
    Ja viikonloppulinjat, ehdottomasti! Ja enemmän hyödyntäjiä busseihin. Ei kukaan Espoolainen osta Vihdin bussiin lippua ellei HSL:n piletti kelpaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan viikonloppuisin voisi olla kulkijoita pääkaupunkiseudulta mm. Salmen ulkoilualueelle. Luukin alueelle pääsee hsl bussilla mutta se menee vaan rinnekodille asti.

      Poista
  9. Karkkilaan menee busseja Nummelan kautta. Edes osa niistä kulkemaan suoraan tie 120 pitkin.
    Toisen asteen koululaisten kouluihin pääsy on hankalaa Otalammelta. Väkisinkin päivistä tulee pitkiä. Enemmän vuoroja jotta on mahdollista edes päästä eri suuntiin kouluun.

    VastaaPoista
  10. Mainitsin jo toisessakin postauksessa että mielellään Ojakkalasta kulkisi työmatkaa Vanhan Turuntien varteen ja siitä eteenpäin vaihdolla, eikä Nummelan kautta. En tiedä onko jo kaavailtukin noin.

    Myös työmatkaliikennettä Lohjan suuntaan voisi olla.

    Sitten aamu- ja iltapäivisin voisi olla vuoroja Nummelaan ja kirkonkylälle.

    VastaaPoista
  11. Hienoa jos Ojakkalasta saadaan jatkossa kaksi aamubussia Helsinkiin. Mutta ajallisesti 7.00 ja 8.00 lähdöt tosi huonoja. Ei mitään mahdollisuutta ehtiä töihin kahdeksaksi. Aikaisempi bussi voisi lähteä jo klo 6.00 ja toinen sitten 6.30, tai kuten nykyinenkin 6.40. Myöskään opiskelijat eivät kouluun ehdi jos ensimmäinen vuoro Ojakkalasta Helsinkiin vasta 7.00. Mikäli suunnitellut aikataulut tuollaisina toteutetaan on minullakin oman auton käyttöön siirtyminen. Nykyisilläkään aikatauluilla kun ei töihin kahdeksaksi ehdi kuin ehkä kerran vuodessa.
    Mikäli Ojakkalastakin saataisiin Nummelaan syöttöliikenne, se palvelisi myös Lohjalle meneviä opiskelijoita, etenkin kun nykyisin kahdeksaksi ei kouluun ole mitään mahdollisuutta päästä.
    Syöttöliikenne aamusta 6.00 ja 6.30 Nummelaan palvelisi sekä Helsinkiin että Lohjalle meneviä.
    Kotiintulovuorot 16.00 ja 17.00 vastaavat nykyisiä, ja hyvä niin. Lisäksi olisin kyllä toivonut vielä vaikka klo 20.00 Helsingistä Ojakkalaan vuoron kuten oli joskus aikaisempina vuosina. Tarvetta myös tuolle myöhäiselle vuorolle olisi.

    VastaaPoista
  12. Tarve olisi toisen asteen opiskelijalle Nummela-Otalampi Otalampi Nummela sekä illalla harrastuksiin Otalampi- Nummela ja Otalampi- Vihti kk ja tietysti illalla takaisin.
    Pääseekö täältä lainkaan bussilla Hyvinkäälle? Aamulla yksi linja sinne vaikka Hankotietä ja toinen illalla takaisin. Sieltähän pääsee sitten junalla vaikka minne.

    VastaaPoista
  13. Ojakkalasta pitäisi päästä Nummelaan asioille ja harrastuksiin muulloinkin kuin arkiaamuisin. Lapsetkin voisivat mennä bussilla kavereilleen tai vaikka uimaan, jos yhteys olisi ja lippujen hinnat järkeviä. Pelkkä työmatkaliikenne ei ole riittävä.

    Pääkaupunkiseudulla töissä käyvän pitää ehtiä olla siellä työpaikallaan 8h ja ehtiä takaisin kotiin- mahdollisesti päiväkodin kautta!-. Nopeus ja oikea ajoitus on todella tärkeää. Yksi vuoro täytyy olla, jolla ejhtii ennen viittä hakemaan lapset hoidosta.

    VastaaPoista
  14. Vihdin tulisi liittyä HSL:ään.

    Matkahuollon aikataulujen mukaan Vanhaa Porintietä Helsinkiin menee arkisin 4 vuoroa päivässä ja takaisin tulee 2 vuoroa. Viikonloppuisin ei kulje ensimmäistäkään bussia. Espoon Rinnekotiin (Lakisto) kulkee bussin 345 vuoroja 22 kpl vuorokaudessa! Nämä kun saataisiin kulkemaan Otalammelle asti, joukkoliikenteen palvelutaso kohenisi merkittävästi.

    Helsingin kaupungillakin saattaa olla halu saada joukkoliikenne toimimaan Vanhalla Porintiellä (tie 120) erityisesti viikonloppuisin, jotta helsinkiläiset pääsisivät Salmen ulkoilualueelle. Helsingin kaupungin ulkoilualuehan se Salmi on.

    Vihdin tulisi liittyä HSL:ään ja HSL:n tulisi perustaa suora reitti Otalampi-Hki/Elielinaukio (tai muuttaa bussin 345 reitti jatkumaan Otalammelle asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ehdotus!Samaa mieltä. Lisäksi Lakistoon tarvitaan liityntäpysäköinti.

      Poista
    2. Tämä on ehdottomasti paras ratkaisu Otalammen näkökulmasta.

      Poista
  15. Kahdeksaksi täytyy monen ehtiä töihin ja kouluun, joten Ojakkalasta lähtö seitsemältä ei riitä. varsinkaan jos täytyy espoossa/helsingissä vielä jatkaa matkaa toisella vaihdolla. Ilta bussillekin olisi tarvetta. Ei voi koskaan jäädä pidempään tapaamaan esim. ystäviä, kun ei se taksi kotiin ole ilmainen. Lähdöt voisi Ojakkalasta olla vaikka 6:30 ja 7:30, takaisin 15:30, 16:20, 17 ja 20/21.
    Ojakkalan bussin käyttäjienkin määrä varmasti lisääntyisi, jos ajat oikeasti palvelisivat myös työssäkäyviä lapsiperheitä, joiden oikeasti täytyy viedä ja hakea lapset hoidosta. Nyt se on mahdotonta.

    VastaaPoista
  16. Muutimme Otalammelle (lähelle Vanhaa Porintietä) keväällä 2009. Sen jälkeen bussivuoroja onkin karsittu vauhdikkaasti. Olen kiitollinen, että nuorimmainenkin lapsi on koulussa eikä enää päiväkodissa, koska 16:15 Kampista lähtevällä bussilla ei mitenkään ehtisi 17 mennessä hakemaan lasta Otalammen päiväkodista - se oli vaikeaa välillä 15:30 bussillakin. Otalammelle kyllä kaavoitetaan tontteja ja halutaan lapsiperheitä asumaan, mutta ilmeisesti vain useamman auton perheitä... Useampi vuoro tarvitaan sekä aamuun että iltapäivään, joku vuoro myös iltaan - vaikka Nummelasta/Nummelaan syöttöliikenteenä? Viikonloppuihin myös edes joku vuoro.

    VastaaPoista
  17. Mitä järkeä Ojakkalasta tai Otalammelta on ajaa busseilla kello 7 ja 8 Stadiin ja takaisin sieltä klo 16 ja 17 - Eihän noilla vuoroilla ehdi käydä vaihtoajat huomioiden duunissa?. Työpäivä kun päivä vie bussimatkoineen arviolta 11h. Pari vuoroa ei riitä alkuunkaan ihmisten tarpeiden tyydyttämiseen. Toisekseen Bussi on ihan väärä työkalu ratkaista ongelma, aivan neuvostoliittolainen ratkaisu! Näissä kylissä käytännössä kaikilla työssäkävijöillä on oma auto, Toisekseen kylillä asuu kuitenkin kohtalaisen vähän ihmisiä. Halvemmaksi tulisi ajattaa porukkaa takseilla Ojakkalasta Nummelaan ja Otalammelta Rinnekotiin.

    VastaaPoista
  18. Ei ehdi töihin ja töistä pois noilla vuoroilla, jos tarvitsee tehdä normaalia 8 h työpäivää. Todella harva on suoraan Vihdintien varrella töissä.

    Hyvä idea on tuo syöttö juna-asemille. Sitä voi jalostaa edelleen. Linja-auto ajaisi Vantaan asemalta vaikka kehä I-Leppävaara-Tapiola. HSLlle myytynä tämä vuoro todella lisäisi oikeaan paikkaan kapasiteettia. Myös iltapäivästä toiseen suuntaan.

    Noun yleisellä tasolla Vihti on niin lähellä pk-seudun joukkoliikennettä, että on suorastaan järjen köyhyyttä hakea ratkaisua sen järjestelmän ulkopuolelta. Otetaan Lohjakin mukaan ja liitytään yhdessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ym. siis koskien Otalampea. Ojakkalan suhteen vuorot ovat varmasti myös riittämättömät.

      Poista
    2. Tosiaan mahdotonta ajatella, että kaikki tekisi samaan aikaan saman pituista työpäivää. Itselleni on tärkeää vahtia koululaisten aamutoimet, ja ehdin omalle työpaikalle sen jälkeen. Koska bussi nykyään menee meidän pysäkiltä jo 6.55, joudun autoilemaan. Jos olisi klo 8-9 maissa vaihtoehto, niin käyttäisin sitä. Toisaalta tarvitsisin vastaavasti myös myöhempiä iltavuoroja. Uskon, että todella moni vanhempi haluaa varmistaa koululaisten liikkeellelähdön ennen omaansa. Ihmeen paljon nimittäin onkin autoja liikkeellä juuri klo 8-9, ne kun saisi julkisiin, niin kyllä asiakkaita riittäisi. Myös liityntäparkkeja tarvitaan kaikkien bussipysäkkien lähistöille, jotta sivuteiltä päästään kätevästi liittymään.

      Poista
  19. Lapset ja nuoret tarvitsevat kyytejä harrastuksiin ja takaisin kotiin iltapäivällä ja illalla arkisin sekä lisäksi viikonloppuisin. Suurin osa on Nummelassa, mutta myös kk:n salit ovat laajalti käytössä (varsinkin tuleva Campuksen sali).

    Samoja kyytejä tarvitsee moni muukin kauppareissuilla ja muussa päivittäisessä asioinnissa.

    VastaaPoista
  20. Liittyminen HSL:n piiriin järkevää! Ojakkalasta tulisi lähteä useampi vuoro aamulla ja riittävän aikaisin esim.6.00, 6.30, 7.00, jotta ehtii kahdeksaksi Helsinkiin. Harvan työpaikka tosiaan sijaitsee pysäkin välittömässä läheisyydessä, kuten aiemmin mainittiinkin. Sama takaisin päin tulevia vuoroja tulisi olla joustavasti ja siten, että 8h töissä olo mahdollistuu, esim. 16.39, 17.30, 18.30. Myös kesäaika mietittävä, jotta työssäkäynti myös silloin mahdollista!

    VastaaPoista
  21. Jos vuorojen lisääminen ei ole mahdollista. Olisi syytä kiinnittää huomiota, että vuoroilla oikeasti ehtii töihin ja opintoihin. Kovinkaan moni ei ole töissä tai koulussa juuri Kampissa tai linjan varessa vaan aikaa tarvitaan siirtymiseen myös PK-seudulla. Jos vuoro lähtee kello 7 se on jo auttamattomasti liian myöhään jos tarkoituksena on ehtiä töihin. Sama koskee paluuta eli jos vuoro lähtee kello 16 eivät ihmiset ehdi käyttämään julkista liikennettä.

    Jos vuorojen kattavuus saadaan riittävälle tasolle (vuorot suunniteltu siten, että niitä voi tavallinen Vihtiläinen käyttää) lisää se Vihdin alueen houkuttelevuutta ja tätä kautta myös kunnan verotuloja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Samoja ajatuksia, kuin ylläolevilla. Kaipaisin yhteyttä Nummelaan useammin esim. ilta-aikaan, jos ei suoria busseja tule Ojakkalan kautta. Tällä hetkellä ei töitä iltavuoroissa tekevät pääse kotiin ollenkaan. Aiemmin meni edes yksi klo 20 lähtevä vuoro Helsingistä joka helpotti arkea kummasti! Itse kuljen Espooseen, joten Turun moottoritien Ikean pysäkki palvelee varmasti monia työssäköyviä ja Omnian opiskelijoita.

      Poista
  22. Ojakkalasta pitäisi päästä ainakin Veikkolan keskustaan saakka, koska siitä pääsee bussilla 243 Espoon keskustaan. Kannatan kanssa aikaisempia kuin 7.00 vuoroja esim. 6.00. Viikobloppuisin ois kiva päästä iltapäivällä tai illalla Nummelaan

    VastaaPoista
  23. Yksi yleinen juttu mikä tuppaa myös unohtumaan eli tiedottaminen. Ihmisillä pitää olla kaikki vuorot kootusti tiedossa mitä Vihdissä kulkee. Nyt menee jo pelkkien vuorojen perkaamiseen niin paljon aikaa, että on helpompi hypätä omaan autoon. Liikennöitsijä kohtainen tiedotus ei ole riittävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä! Meni marraskuulle asti, ennenkuin poikani vahingossa sai selville, että kunnan ostovuoro kulkee 14.15 Nummelan Luksialta Otalammelle. Ja sitten monta soittoa molemmille liikennöitsijöille, että ihan totta se vaihtoyhteys Otalammen koululta voisi odottaa, että Nummelasta tulijat pääsevät eteenpäin kohti Ruskelaa. Jatkoyhteydestä suurkiitos liikennöitsijälle, jolle ei alunperin ilmeisesti oltu edes kerrottu asiasta. HSL jos olisi kyseessä, niin Reittioppaan kautta löytyy heti kaikki. Heillä on niin iso infra, että myös tiedotukseen riittää varaa.

      Poista
  24. Samaa mieltä kuin ylläoleva. Kun yritin päästä kerran Karkkilasta Vihdin kirkonkylään jopa matkahuollon virkailija ei saanut selvää mistä hän saisi kaikki tiedot katsottua.
    Isot bussit tuntuvat ehkä ylimittoiteltuja, ehkä pitäisi olla sellaisia palvelubusseja kuten käytetään monessa kunnassa, ainakin lyhyemmillä matkoilla kuten kyliltä nummelaan asti.

    VastaaPoista
  25. Otalammen liikennettä tulisi varmaankin tarkastella kahdesta eri päämäärästä, miten päästään pk-seudulle ja miten liikutaan Vihdin sisällä.
    Pk-seudulle liikuttaessa ensimmäisen vuoron tulee lähteä otalammelta viimeistään 06.00 arkisin. Vuorovälit max. 45 min kello 09.00 saakka. Tästä eteenpäin huomattavasti harvemmin. Paluuliikenteen tiheämpi vuoroväli tulisi aloittaa noin klo 15.00 ja sen tulisi jatkua vähintään klo 19.00 saakka.
    Jonkinlainen viikonloppuliikenne olisi myös iso plussa, mutta sujuva arkiliikenne olisi hyvä ensiaskel.
    Linjat voisivat kulkea lähimmälle juna-asemalle (vantaankoski?), josta pääsisi niin keskustaan kuin itä-/ länsisuunnassa ympäri pk-seutua sekä myös lentoasemalle.
    Kuten lähiaikoina on uutisoitu, vähentää HSL jo nykyisten linjojen kulkua ydinkeskustaan jonka ruuhkaisuus ei varmasti ole laskusuunnassa.
    Tällä myös vältettäisiin nykyinen 06.15 aamubussin suurin ongelma, joka on matkustajien kyytiin nousu kehä 3:n sisäpuolella. Tämä hidastaa matka-aikaa kamppiin huomattavan paljon.

    Koska matkustajia ei ole nykyisin täyttä linja-autollista, voitaisiin vuoroliikenteessä hyödyntää osittain nykyistä koulukyytiverkostoa, nämä kun ajavat aina tyhjinä samaan suuntaan kuin pk-seudulle suuntautuva työ-/ ja muu liikenne ja käänteisesti iltapäivisin. Ehkä pitäisi hankkia muutama lisävuoro, mutta ei välttämättä koko kapasiteettia.
    Toinen vaihtoehto olisi hyödyntää samaa verkostoa, mutta tehdä rinnekodin (takkulan risteys) pysäkistä liityntäpysäkki josta noustaisiin 345:n kyytiin. Tämä on toki vaihtoehdoista huonompi, koska siinä tukeudutaan vain yhden linjan liikenteeseen joka kärsii jo nyt ym liikenteellisistä ongelmista.

    Lisäksi kunta voisi rakentaa takkulan risteyksen läheisyyteen liityntäpysäköintipaikan joka palvelisi ilta- ja yöliikennettä takaisin otalammen suuntaan.

    Vihdin sisäisessä liikenteessä tulisi huomioida nykyiset harrastusmahdollisuudet, työmatkaliikenne sekä ns. palveluliikenne päivisin. Osittain pystyttäisiin hyödyntämään myös koulukyytiverkostoa ja osittain tarvittaisiin lisälinjoja.

    Myös se pitäisi huomioida, että ihmisillä on jalat joilla kävellä, pysäkin ei tarvitse olla 100m sätellä kotiovesta pl. palvelulinjat.

    Tässä koko konsensuksessa pitäisi ymmärtää se, että nykyisellä tasolla ei pienempien taajamien asukamäärät nouse, koska ihmiset osaavat nykyään tarkastella myös joukkoliikenteen tarjoamia kulkuyhteyksiä ainakin omien tarpeidensa osalta.

    Mielestäni on myös kummallista, että kunta keskittää julkisten tilojen rakentamisen vain kahteen alueeseen Vihdissä miettimättä tai jopa jarruttamalla samalla joukkoliikenteen kehitystä.

    Kuntaa pitäisi kehittää huomattavasti kaukokatseisemmin ja miettiä, miten saadaan asukasmäärä nousemaan esim 20:n vuoden syklillä. Tästä hyvä esimerkki on kiinteistöveron lasku kun tulos jäi hieman plussalle. Äärettömän lyhytnäköistä ja suorastaan tyhmää toimintaa.

    VastaaPoista
  26. Jos ja kun näitä lisävuoroja saadaan Ojakkalasta Helsinkiin ja takaisin niin olisi todellä tärkeää, että tuolla matkalla olisi vain ykis hinta (nyt ainakin kaksi) ja vaikka tuolla matkalla joutuisi käyttämään eri liikenöitsijöitä niin yksi lippu toimisi koko matkalla ja voisit ostaa myös tuollaisen yksittäisi lipun eikä olisi sidottu minkään yhtiön omaan lippuun.

    VastaaPoista
  27. "Kunta turvaa vuorot Otalammelta ja Ojakkalasta pääkaupunkiseudulle arkisin noin klo 7 ja 8 sekä iltapäivisin paluuvuorot noin klo 16 ja 17"

    Just. 7 vuorolla kun lähtee duuniin niin on työpaikalla hieman ennen 9.00. Jos teen normaalin työpäivän ja pidän palkattoman ruokatunnin (30min) niin työvuoroni loppuu 17.05. Tämän jälkeen pitäisi vielä juosta pysäkille katsomaan menneen kyydin jälkiä.

    Mistäköhän nämä ajat ovat keksitty? Ensimmäinen vuoro viimeistään kuten nykyinen 06.10 vuoro. Se voisi tosiaan mennä junalle kuten moni muukin on kertonut.

    Jostain luin yhden valtuutetun keksinnön, jossa Otalammelta vietäisiin porukka Nummelan kautta Espooseen. HERÄTYS!! Huhuu, onko ketään kotona?
    Toinen hyvä idea olisi ajaa Tampereen kautta, sieltä ehkä vielä Kotkan kautta Mäkkylään.
    Otalammelta pääsee nopeasti radan varteen ja kehille (1 & 3), siinä on alueen ainoa valtti jota kannattaisi hyödyntää myös joukkoliikenteen suunnittelussa.
    Lisäksi yhdellä lipulla koko pk-seutu.

    VastaaPoista
  28. Muutin Vihtiin koska nautin rauhasta ja luonnosta, ihanista maalaisteistä. Minulle on itsestään selvää ettei tälläiselle haja-asutus alueelle ole mahdollista rakentaa taloudellisesti kannattavaa linja-auto liikennettä, vaan oli selvää että oma auto oli pakollinen. Miten joukkoliikenne voidaan saada toimimaan täällä jos sitä ei kalliista hinnasta huolimatta ole saatu toimimaan espoossa? Nyt nämä toimet, vievät ainoan edun jolla hieman kevennetään täällä asuvia autolla Helaingisaä käyvien tuskaa, ja annetaan verottajalle mahdollisuus poistaa oman auton käyttö verovähennyksenä. Muutenkin meidät maalla asuvat ollaan vedetty tiukille auto ja polttoaine verotuksen myötä, pitääkö vielä kiristää ahdinkoa lisää? Haluanko viettää perheeltäni pois bussissa 1,5h lisää kun joudun kulkemaan huonoilla bussi yhteyksillä, seisoen räntäsateessa pysäkillä? Mieluummin muutan täältä pois kuntaan jossa ymmärretään miksi asukkaat asuvat siellä.
    Ne jotka kaipaavat ratikka ja metroa muuttakoon Helsinkiin, ja jos oikeesti halutaan kehittää kunnan infraa pitäisi keskittyä miten parannetaan täällä olevien oloa.
    Kuten tietoliikenne yhteydet, sähköverkot. Joilla mahdollistetaan useamman ihmisen työskenteleminen kotoa käsin, joka samalla auttaisi paikallisia yrittäjiä kun kiireessä ei ostettaisi kulutus tavaroita toisen kunnan puolelta.
    Ja jos joukkoliikennettä halutaan parantaa, miksi kukaan ei puhu raideliikenteestä? Meillä kulkee rata koko asutuksen läpi suoraan helsingin ytimeen, ilman että pitää seistä ruuhkissa bussissa autojen kanssa?

    Nautin autoilusta ja sen tuomasta vapaudesta, kuiten kunnioita luontoa. Olosiko aika edes meidän kunnassa huomata miksi täällä asutaan ja miten verorahoja tuovien oloa helpotetaan.

    RL

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä Risto Lehikoisen kanssa. Tuo kommentti verovähennyksistä on myöskin tärkeä.

      Paikallislehteä lukiessa pisti silmään kunnan liikennevastaavan kommentti jonka mukaan kunnan pitää ottaa entistä enemmän "vastuuta" syrjäkylien joukkoliikenteestä. Luin rivien välistä, että nyt ihan oikeasti ollaan vihtiläisten veronmaksajien kustantamana järjestämässä bussiliikennettä pieniin syrjäkyliin, joissa liiketaloudellisesti kannattava joukkoliikenne ei ole mahdollista. Tuntuu uskomattomalta. Tälläiseenko halutaan verorahoja käyttää kunnassa, jossa jo valmiiksi on huippukireä verotus? Samalla velkaannutaan lisää ja säästetään terveydenhuollosta, lasten koulutuksesta, teiden kunnossapidosta jne. Suuremmista investoinneista ei voi kuin haaveilla rahapulan vuoksi. Onkohan tässä prioriteetit ihan oikeasti kohdallaan?

      Poista
  29. Jo edellisten kuntavaalien yhteydessä lehtikirjoituksissani ihmettelin miksi kaikkien maaseutubussien pitää ajaa Helsingin keskustaan ja ruuhkauttaa sisäänajoväylät. Liityntäliikennettä on kehitettävä.

    On itsestään selvää, ettei harvaan asutulla alueella voi olla kovin tiheitä linja-autoilla ajettavan liikenteen vuorovälejä. Yhtä selvää on se, että kun ei ole liikennettä, ei ole matkustajia.

    Käsittämätöntä on myös se, että ihmisten pitäisi nyt kertoa kunnan suunnittelijoille mihin aikaan he näitä kyytejä kaipaavat - tänään ehkä tähän aikaan, mutta jo vuoden kuluttua saattaa tilanne olla ihan toinen. Sellaisessa muuttuvassa maailmassa me nyt elämme. Me emme myöskään ole mikään homogeeninen massa vihtiläisiä. Eri ihmisillä on kovin erilaisia tarpeita. Maailma ei myöskään pyöri pelkästään virka-aikana.

    Miksi ei hyödynnetä lähiseudulla jo toimivaa liikennettä. Täällä on useaan kertaan mainittu 345, lentokenttäradan varren asemat jne. Pienemmällä kalustolla sujuvaa liityntäliikennettä näille olemassa oleville joukkoliikennemuodoille.

    Tuossa samaisessa taannoisessa lehtikirjoituksessani toivoin myös, että osa Nummelan tiheästi liikennöivistä busseista voisikin ajaa Vanhaa Porintietä kohti Helsinkiä - jos siis sinne keskustaan saakka on välttämätöntä mennä.

    Ei todellakaan ole järjen häivää siitä, että täältä Kaakkois-Vihdistä kuljettaisiin ensin Nummelaan ja sieltä Helsinkiin, kuten John Doe tuossa edellä kirjoittaa.

    Vihdin joukkoliikennettä suunniteltaesaa ei voida katsoa vain sisäänpäin, on kyettävä katsomaan koko seutukuntaa laajasti. Vihti on osa Pääkaupunkiseutua, eikä maailman napa.

    Runsaat kolme vuosikymmentä täällä asuneena, Helsingissä työssä käyneenä ja neljän lapsen harrastusrumban hoitaneena, voin vain todeta että joukkoliikenteen varassa emme olisi siitä selviytyneet. Heti tänne muutettuamme tuli toisen auton tarve, eikä se näillä näkymin lakkaa lähitulevaisuudessakaan, vaikka lapset ovat pesästä muuttaneet ja aktiivinen eläkeaika alkaa muutaman kuukauden kuluttua.

    Mutta toisaalta, kun tänne maalle aikanaan päätimme muuttaa, tämä oli tiedossa, emmekä tänne palvelujen perässä muuttaneetkaan, vaan ihan muista syistä. Kyllä maalla on edelleenkin mukavaa!

    VastaaPoista
  30. Yhdyn edellä esitettyihin ajatuksiin, että Otalammen ja Helsingin/Vantaan välinen liikennöinti olisi järkevintä keskittää liityntäliikenteeseen bussiyhteydellä Vantaankosken ja Martinlaakson juna-asemille. Helsingin ydinkeskustaan kulkeva linja-auto ei ole ideaali hitautensa vuoksi. Pääkaupungista pitäisi päästä myös iltaisin kotiin ja viikonloppuna tulisi olla yhtä lailla em. liityntäliikennettä, vaikka toki vähempikin vuoromäärä tuolloin riittänee.

    VastaaPoista

Vihdin joukkoliikenteen jatkosuunnitelmat

Vihdin joukkoliikenteen selvitystyössä on käyty läpi kunnan eri alueiden joukkoliikennetarjontaa, joukkoliikenteen kehittämistarpeita se...