tiistai 21. marraskuuta 2017

Joukkoliikenteen nykyiset yhteydet ja niiden kehittämistarpeet

Kartoitamme paraikaa joukkoliikenteen nykyisiä yhteyksiä ja suunnittelemme niiden kehitystarpeita. Lähtökohtana on, että jatkossa kunta turvaa vähintään vuorot kylistä Nummelaan ja Vihdin kirkonkylään, ja Nummelasta, Vihdin kirkonkylästä, Ojakkalasta ja Otalammelta pääkaupunkiseudulle ja mahdollisesti Lohjalle. Turvattavilla vuoroilla mahdollistettaisiin esimerkiksi työssäkäynti arkisin klo 8–16.

Palvelevatko nykyiset työssäkäynti- ja koulumatkayhteydet liikkumistasi riittävissä määrin, vai tarvitaanko lisää vuoroja? Jos voisit lisätä joukkoliikenteeseen yhden edestakaisen päivittäisen vuoroparin, millä yhteysvälillä ja mihin aikaan lähdöt kulkisivat?

43 kommenttia:

  1. Suora yhteys
    Nummela-Hyvinkää perillä 7.45
    Hyvinkää-Nummela lähtö 16.00

    VastaaPoista
  2. Kokonaisuudessaan Hiidenrannan yhteys huono, joten ihmiset joutuneet hankkimaan auton tai kaksi vain siksi, etteivät pääse pois Hiidenrannasta tai sinne oikein mihinkään aikaan. Siksi ehdottaisin esim. kutsu-palvelua tai vakivuoroiksi sellaisia vuoroja, missä poikkeuksetta pystytään vaihtamaan muihin yhteyksiin. esim. Lankila-Nummelan linja-autoasema-Hiidenranta/Lankila-Hiidenranta yhteys ilman tuplamaksuja. Kohtuutonta pyytää saman yhtiön bussissa kulkiessa 6,60€ siitä, ettei yhteyteen voi vaihtaa, vaikka sellainen menisikin, ollaan kuitenkin kunnan sisällä! Kyseinen yhteys esim. n.17.10 Ojakkalasta päin Lankila-Nla, ei suostuta vaihtamaan Hki tulevaan n. 17.30 saapuvaan, joka jatkaa Hiidenrantaan ilman uutta lippua. Kuljen nyt 5km välin Lankila-Hiidenranta kävellen metsiä pitkin tai osin vt 25(mikä todella vaarallinen kävellä, eikä missään turvallisia ylityspaikkoja lähelläkään bussipysäkkejä (kävelyteitä, suojateitä), muuten kestää tunnin kävellä muita reittejä! (Hienoa, että Vihtiläisiä kehutaan liikunnallisiksi ja ulkoileviksi... ?! Perheellisenä asia on rasite, varsinkin aamu/iltavuoroissa ja pimeällä) Päiväkotityössä on hankala sanoa muuta vuorojen tarpeesta kuin että tarve on työvuorojen mukaan. Lankilaan ei pääse: Aamulla pääsee yhdellä bussilla klo 7, sitten vasta 8.15 bussi joka tulee miten sattuu, eikä sen jälkeen millään. Tarvittaisiin bussit kulkemaan Hiidenrannasta Lankilan kautta Nummelaan ja takaisin mm ennen klo 6.30, ennen klo 7, ennen klo 8 ja ennen klo 9 ja ennen klo 10. Takaisin tarvitaan klo 14.15, 15.15, 15.45, 16.15, 16.45 ja 17.15 (Lankilassa). Lisäksi Helsinki yhteys molempiin suuntiin samoin liian harvassa, kukaan ei juurikaan siitä hyödy Hiidenrannassa tai Lankilassa, siksi ette saa myytyä tonttejakaan. Illalla joutuu kävelemään harjun yli pimeässä, jos säästetään sähköissä!!! Todella hankalaa. Vuodesta 2002 olen asunut Hiidenrannassa ja 2011 aloitin työt Vihdissä, luulenpa, että seuraavaksi muutan takaisin Helsinkiin... helpompaa. Lyhyen matkan autoilua on nyt ihan liikaa.

    VastaaPoista
  3. Lankila- Sello- Lankila tai Lankila - Iso Omena- Lankila. Tänne pitäisi saada järkevä yhteys Helsingin raideliikenteeseen, mieluiten metroon. Olen joskus lueknut kunnan esityslistoilta jonkun kuntalaisen ehdotuksesta tuottaa bussiyhteys Keilaniemeen. Tämä ehdotuas jäi mieleeni, kun oli niin perinpohjainen ja todella liittäisi meidät metroverkostoon. En esitystä enää löytänyt, toivottavasti nämä vuosien aikana saamanne ideat nyt käydään ajatuksella läpi. Ja tuotettaisiin muutakin kuin muutama epävarman Pohjolan Liikenteen vuoro vanhoille reiteille.

    VastaaPoista
  4. Kalusto on aivan liian suurta nykyisellään Vihdin sisällä, tulee kalliiksi. Voitaisiin käyttää halvempia pikkubusseja Hiidenranta-Nummela jne. syrjäseuduille.

    VastaaPoista
  5. Komppaan Hiidenrannasta kirjoittanutta täysin! Aamukuuden bussi Hiidenrannasta on aivan liian aikainen ja seitsemän bussi liian myöhäinen. Kaikilla ei ole joka päivä mahdollisuutta käyttää liukumaa, ja jos jollakin tavalla tulisi myös vapaa-aikaa (elä siellä missä asut-brändin mukaisesti) viettää, en haluaisi viettää sitä yhtään enempää mitä nyt missään välineessä missä on pyörät, päinvastoin paljon vähemmän. Voisin hyvin mielelläni siirtyä takaisin linja-auton käyttäjäksi jos vuorot vaan osuisi mitenkään omaan aikatauluun.

    VastaaPoista
  6. Ojakkalasta toivoisin lisää vuoroja Helsinkiin.
    Tämän syksyn aikana muutaman kerran yöbussilla tullessani Nummelaan, on kaikilta vuoroilta osa jäänyt Kamppiin asemalle ruikuttamaan, ja joutuvat joko odottamaan seuraavaa bussia tai ottamaan taksin. Bussit otetaan vaarallisen täyteen ja kuskit joutuvat todella ikävään tilanteeseen jouduttuaan jättämään osan ihmisistä kyyditsemättä. Yöbussit jatkavat usein Lohjalle, ja aivan varmasti kyytiin tulijoita olisi jos vuoroja lisättäisiin. Nyt klo 01 ja 04 välillä ei ole yhtään vuoroa. Voisiko lisätä esim 02 ja 03 vuorot, jotta kaikki halukkaat voisivat käyttää joukkoliikennettä?

    VastaaPoista
  7. Miksi aamuiset vuorot Radioasemalta Veikkolan kautta Vanhaa Turuntietä (110) Helsingin suuntaan ovat vähentyneet? Nyt kahdeksaan menevät (Mäkeläntie, Mäyrääntie, Yli-Rosti, Kuusela ja Yövilä) pysäkeiltä tulevat joutuvat menemään Nummelasta tuleviin busseihin lähelle Karprinttiä.
    Käyttöä varmasti olisi! Matkan varrella on opiskelijoita ja töihin meneviä!

    VastaaPoista
  8. Miksi aamuiset vuorot Radioasemalta Veikkolan kautta Vanhaa Turuntietä (110) Helsingin suuntaan ovat vähentyneet? Nyt kahdeksaan menevät (Mäkeläntie, Mäyrääntie, Yli-Rosti, Kuusela ja Yövilä) pysäkeiltä tulevat joutuvat menemään Nummelasta tuleviin busseihin lähelle Karprinttiä.
    Käyttöä varmasti olisi! Matkan varrella on opiskelijoita ja töihin meneviä!

    VastaaPoista
  9. Haluaisin että myös meidät, veikkolan rajalla asuvat vihtiläiset huomioitaisiin. En lähde vihdin enkä nummelan kautta kiertämään bussille, että pääsen Helsingin kamppiin töihin. Vihtilippukin oli erittäin ongelmallinen, koska nousen bussin kyytiin Veikkolan puolelta ja siellä on lähin pysäkkini. Kuitenkaan en saa ostettua hsl:n lippua. Täällä on ihan mahdotonta asua.

    VastaaPoista
  10. Otalampi-Helsinki väli on myös huomioitava. 345 bussi Rinnekodilta toimii mainiosti, mutta sinne pääseminen on haastavaa ilman autoa. Toivoisinkin, että olisi jokin liityntäkuljetus ko. 345-linjalle tai vaikka kutsubussi tms, joka helpottaisi 345 linjaan pääsyä. Takaisin päin varsinkin, mikäli työt/opiskelut loppuvat klo 18 jälkeen, kun Vihdintietä pitkin kulkeva bussi (Karkkilaan?) on lähtenyt.

    Toinen varteenotettava vaihto-ehto olisi Vantaankoskelle junaradan varteen kulkeva bussi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vantaankosken yhteyttä ehdotettiin tilaisuudessakin :)

      Poista
    2. Vuonna 2004 kun tonttia talolle etsittiin niin yksi kriteeri oli mahdollisuus joukkoliikenteen käytölle työmatkoihin.Bussi #346:lla oli tuolloin muistaakseni 13 vuoroa eestaas joten Otalammen seudulle päädyttiin.Jopa vkn-loppuna oli mahdollista päästä illalla stadista melko myöhään kotiin julkisella...no nyt menee 2 vuoroa arkisin joilla ei töihin kerkiä seitsemäksi ja vkn-lopun valikoima on yhtä nihkää.Joten siitä vaan poliitikot jauhamaan paskaa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi...mikään ei muutu paitsi kokouspalkkiot...Up yours

      Poista
  11. Hiidenrannan yhteydet aamuisin Nummelan keskustaan/Helsinkiin surkeat. Samoin iltapäivisin viimeinen bussi lähtee aivan liian aikaisin takaisin päin. Ehdottomasti tähän tarvitaan lisävuoroja. Olisi myös tärkeää, jos viikonloppuisin edes yksi vuoro Helsingistä ajaisi Hiidenrannan kautta tai edes lähistöltä yöaikaan. Taksia vaikeaa saada ja kävelymatka vähän kohtuuttoman pitkä (turvatonkin) keskellä yötä.

    VastaaPoista
  12. Vihtijärveltä kuljetaan tietä 132 pitkin töihin ja kouluihin Klaukkalaan, Vantaalle ja Helsinkiin. Ne vähäiset vuorot, jotka vielä kulkevat, ovat ammattikoululaisille, lukiolaisille ja työssäkäyville elintärkeät, koska muuta keinoa päästä pois kylältä ei ole, jos ei omista autoa ja ajokorttia. Ko. linjat ovat tosi suosittuja myös esim. nurmijärveläisille, koska bussit tulevat usein täyteen Kla-Hel-välillä. Pelko on, että käytännössä vihtijärven joukkoliikenne taitaa olla jo menetetty peli, sillä Vihtilipun lakkauttaminen tiputtanee aktiivisia bussien käyttäjiä pois. Olisi hienoa, jos edes nykyiset linjat säilyisivät tästä huolimatta, sillä muuten esimerkiksi yläkoulun jälkeinen opiskelu voi olla Vihtijärveltä käsin mahdotonta.

    VastaaPoista
  13. Tarvitaan lisää vuoroja Otalampi-Helsinki välille. ensimmäinen bussi tulee takaisin 16.15. olen kotona vasta 17.30. Aamulla lähden 5.45. Aikaisemmin ei takaisin pääse. Olen kohta 20 vuotta tuonut isot verorahat Vihtiin. Nyt on pakko harkita talon myymistä, kun ei edes työmatka onnistu. Tarvitaan vuoroja lisää esim. 15.30, 16.30 ja 17.30. Se helpottaisi jo työstä palaajia. Bussi 346

    VastaaPoista
  14. Todella huolissaan aina vaan vähenevistä bussivuoroista Otalampi - KamppiHki - Otalamp. Julkisenliikenteen varaan ei voi enää rakentaa kuin osan työmatkoista. Nykysin tilanteessa, jossa tietää ennakolta, että työpäivä tulee venymään on käytettävä henkilöautoa. Niissä tilanteissa joissa työpäivää joutuu yllättäen pakosta jatkamaan aiheuttaa, että mieheni on tultava hakemaan minut Helsingistä. Mikäli bussivuoroihin tehdään lisää supistuksia, täältä Otalammelta (Vihdistä) on pakko muuttaa pois. Koulujen loma-ajat ovat myös todellinen riesa bussin käyttäjälle.

    VastaaPoista
  15. Tiedoksi että linjan 346 ajossa olevat autot ovat olleet useasti huonokuntoisia: (ei pohjolanliikenne) ovet eivät sulkeudu.takaovet ei avaudu..ihmisiä jää lähdettäessä ovien väliin..soittokellot ei toimi. Kovin useasti saa helsingissä pysäkilä odotellessa heilua henkensä kaupalla ,jotta kuski edes huomaa odottavan asiakkaan..useasti se on kaahaten ajellut pysäkin ohi.
    NÄIN EI VOI JATKUA !

    VastaaPoista
  16. Kynnys joukkoliikenteen käyttöön pitää saada matalammaksi. Täällä Otalammen suunnalla ei ole ainakaant mitään hajua mitä vuoroja täällä menee ja milloinkin, tälläinen ruohonjuuritason perusjuttu kuin pysäkkiaikataulut puuttuvat kokonaan. Aivan mahdotonta että pitää kahden vai kolmen eri liikennöitsijän sivuilta, kunnan sivuilta ja Matkahuollon sivuilta osata googlettaa mikäköhän tästä mahtaa mennä ja koska? Mikä tämä pysäkki edes on? Ja onkohan tämä meidän pysäkki edes sillä reitillä kun liikennöitsijöidenkään sivulta ei löydy pysäkkiaikatauluja.

    Tällaiset perusjutut pitää saada kuntoon.

    VastaaPoista
  17. Lisää aamu vuoroja Otalampi-Helsinki välille, jotta kouluun kulkeminen olisi mahdollista myös hieman myöhemmin kuin jo 06.52.
    esim.
    Lähdöt Otalammen kohdalta:
    7.15
    8.15
    9.00

    Myös paluuliikennettä voisi lisätä, koska koulu ei yleensä tuonne neljään asti kestä...
    Esim.
    Lähdöt kampista:
    14.00
    15.00
    16.45

    Väh. tämän verran vuoroja lisää nykyisten lisäksi, jotta koulusta on mahdollista tulla silloin pois kotiin kun se loppuu, eikä tarvitsisi odotella keskustassa päivittäin 1-2h bussia, jotta pääsisi takaisin kotiin.

    Lisäksi joukkoliikenteen vuoroja täytyy olla myös viikonloppuisin Otalammen ja Helsingin välillä, jotta harrastuksiin kulkeminen ei olisi vanhemmista riippuvaista.

    VastaaPoista
  18. Kun Vihti on nyt osoittanut haluavansa pitää kiinni Vihtijärvestä, tulisi sen myös huomioida alueen joukkoliikenteen tilanne ja tarpeet. Vihtijärven työmatkaliikenne suuntautuu pääasiallisesti pääkaupunkiseudulle, jonne toistaiseksi on juuri ja juuri riittävät julkisen liikenteen yhteydet Klaukkalan kautta. Töihin mennään jonkin verran myös Nummelaan ja Hyvinkäälle, mutta kumpaankaan suuntaan ei joukkoliikennettä ole (paitsi Otalammelle menevä yläasteen bussi, joka jatkaa Nummelaan, mutta takaisin päin ei pääse kun Helsingin kautta). Yleensä Matkahuollon sivuilta saa vastaukseksi ”Hakuehdoilla ei löydy tuloksia”.
    Kylältä käydään yläasteella Otalammen lisäksi Klaukkalassa, Rajamäellä sekä Nurmijärvellä. Toisen asteen koulutuksessa käydään pääsääntöisesti Klaukkalassa (Arkadian lukio), Perttulassa (Keuda), jonkin verran myös Vantaalla ja Helsingissä.
    Mitä on tapahtumassa Kivistön Karkkilasta Helsinkiin menevälle vuorolle, joka lähtee Vihtijärveltä klo 6.35 (voimassa 1.6.18 asti)? Entä Yhdysliikenteen Lopelta Helsinkiin menevälle vuorolle, joka lähtee Vihtijärveltä 9.25 (voimassa 2.6.18 asti)? Myös 13.35 ja 14.35 Vihtijärveltä lähtevät vuorot ovat voimassa vain 1.6.18 asti, mitä sen jälkeen? Helsingistä 16.15 ja 17.05 lähtevät vuorotkin ovat voimassa vain kesäkuun alkuun saakka. Ellei ehdi töistä klo 16 lähtevään bussiin, pääsee yleisillä seuraavan kerran Vihtijärvelle klo 18.20 lähtevällä autolla (perillä 19.20). Jne.
    Ehdotan yhteistyötä Nurmijärven linjan ja Korsisaaren kanssa. Röykästä menee useampi linja-auto Nurmijärvelle, Hyvinkäälle ja Rajamäkeen. Liityntäliikenne Vihtijärvi-Röykkä-Vihtijärvi on noin 8 km, olisiko sellaista mahdollista kohtuullisesti järjestää esim. kutsuperusteisesti (vrt. Kiven kyyti)? Lisäksi, kun kerran Vihti-lippu poistuu, tulisi neuvotella alueellinen jousto Nurmijärvi-lipun suhteen niin, että myös Vihtijärveläiset voisivat sen saada, koska Vihdin puolella istutaan bussissa vain noin 5 km. Jos Nurmijärvellä säilyy Nurmijärvi-lippu vielä tulevina vuosina, on kontrasti muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Vihtijärveen verrattuna melkoinen: kuukausikulut yli 200e/kk pienemmät, busseja kulkee huomattavasti enemmän ja välimatkaa näiden kylien välillä on vain muutama kilometri. (Tämä ei varmaankaan ole tarkoitus, eihän?)
    Tuleviin liikenneolosuhteisiin Röykkä-Vihtijärvi-Läyliäinen-akselilla vaikuttanee myös Klaukkalan ohitustien pitkään suunnitteilla olleen valmistelun uudelleen käynnistyminen.

    VastaaPoista
  19. Kommentti Vihtijärveltä:
    "Keskustelemaan en ennätä kun ei kulje bussia ja työvuoro päättyy tänään 17.10.

    Olen ratkaissut matkustamisen niin, että Läyliäisistä oleva entinen bussilainen osti auton ja pääsen maanantaiaamuisin töihin hänen kyydissään. Perjantaina lyhennän työpäivää, jotta ehdin vuoroon 17:05.

    Sitten viikot asun Espoossa lasten luona. Onneksi miehellä on pitkä pinna ja enää 1v jäljellä ennen eläkettä.

    Lauantaivuoroon ei mennä ollenkaan Vihtijärveltä: 10.20 lähtee linja-auto ja työ alkaa 9.45. Takaisin Vihtijärvelle pääsee n. 14.30 ja työ päättyy 16:10, joten taas venyy miehen pinna.

    Asu sitten työläinen Vihtijärvellä.

    Työ on sydämen asia, vaikka sen ääreen ei pääse bussilla."

    VastaaPoista
  20. Otalammelta lisää vuoroja niin arkena kuin viikonloppuisin Helsinkiin sekä Nummelaan.
    Nummelan yhteydet ovat tärkeitä mahdollistaen myös autottomien kansalaisten kuten nuorten ja vanhusten pääsyn palveluiden ja harrastusten pariin, jotka on keskitetty Nummelaan.

    VastaaPoista
  21. Taajamista ja kylistä pitää päästä harrastamaan. Juniorit aivan erityisesti tarvitsevat yhteyksiä esim. Nummelaan n. klo 17-20 ja takaisin kotiin. Näitä toki varttuneempi väki voisi käyttää mm. kauppareissuillaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aTäydennäys, että rkisin siis 17 -> ja sutten myös viikonloppuisin ihan aamusta myöhään iltaan.

      Poista
  22. Nummelasta Jokikunnalle pääsee klo 14:45 ja 18:10 lähtevillä busseilla. Opiskelijat ja töissäkävijät, joilla loppuu klo 16 aikaan odotusaika seuraavaan bussiin on kohtuuton.

    VastaaPoista
  23. Joukkoliikenneinfossa tuli selväksi että ainoa liiketaloudellisesti kannattava linja Vihdissä on Nummela-Hki. Jos tämän lisäksi järjestetään syrjäkylille linjoja, pitää se pystyä tekemään kustannustehokkaasti esim. takseilla tai kutsuliikenteenä. Se että busseja ajellaan tyhjänä vihtiläisten veronmaksajien piikkiin, ei voi olla ratkaisu. Meillä on huippukireä verotus jo muutenkin, itse alkanut laskea paljonko enemmän vuodessa rahaa jäisi käteen jos asuisi Espoossa - tulos on aika tyly ja alkaa kyseenalaistamaan koko Vihdissä asumisen järkevyyden. Älkää hyvä ihme tehkö nyt mitään ratkaisuja, jotka pakottavat verotuksen kiristämisen ennestäänkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä verotuksen suhteen. Mutta: tämä asia pitää saada kuntoon tavalla taikka toisella. Nyt maksamme erittäin korkeaa veroa, jolle ei ainakaan meidän perhe koe saavansa mitään vastinetta. Toisin sanoen: nykyisellä veroprosetilla tämä pitää hoitaa, se on sitten muualta pois.

      Poista
    2. Asian "hoitaminen" nykyisellä veroprosentilla on helpommin sanottu kun tehty. Mistähän näiden lähes tyhjien bussien ajeluun syrjäkylille ne rahat revittäisiin? Tinkimällä lasten koulutuksesta? Huonontamalla kouluruokaa? Huonontamalla vanhustenhoitoa? Jättämällä tiet korjaamatta? Huonontamalla terveyspalveluja?

      On hirveän helppo keksiä näitä uusia menokohteita, rahoituksen löytyminen tuppaa vaan unohtumaan.

      Jos me oikeasti halutaan lisätä Vihdin houkuttelevuutta asuinkuntana ja houkutella tänne uusia veronmaksajia, niin kyllä verotuksen suunta pitäisi olla mieluummin alaspäin kuin keksiä uusia menoeriä jotka lisäävät painetta nostaa jo valmiiksi huippukireää verotusta ennestäänkin.

      Poista
    3. Alasajamalla bussilinjat esim. Otalammelle on tehty joukkoliikenne käytännössä kelvottomaksi. Parilla vuorolla ei asioita hoideta, joten henkilöauto on nykyäään välttämättömyys. Muuttaessamme Otalammelle yli 20 vuotta sitten linjoja oli toistakymmentä ja kas, niissä oli myös matkustajia, meidänkin perheestä päivittäin Helsinkiin kaksi.

      Poista
    4. 20 vuotta sitten busseissa oli enemmän matkustajia koska a) henkilöautoja oli paljon vähemmän eikä busseille ollut monesti vaihtoehtoa b) työajat olivat kiinteämmät eikä etätyö mahdollista c) ihmiset olivat vähemmän mukavuudenhaluisia ja tottuneempia kävelemään pitkiäkin matkoja bussiin ja bussista pois ja ennenkaikkea d) kylissä oli enemmän asukkaita.

      Siinä on syy, että markkinaehtoisesti toimivat liikennöitsijät ovat vähentäneet pikkukylien liikennettä. Kun ei kannata niin ei kannata. On naivia kuvitella että jollain hokkuspokkustempulla homman saisi toimimaan. Ei varmasti saa.

      Tämän kyläharjoituksen voi nähdä laajemminkin linjauksena siitä haluaako Vihti olla kasvukunta vai ei. Jos ei halua, selvä on - rakennellaan vaan kyläkouluja ja puuhastellaan ajattamalla veronmaksajien piikkiin tyhjiä busseja ympäri pitäjää. Se on yksi strategia. Jos taas halutaan kasvaa olisi tehtävä aivan toisenlaisia asioita. Mallia voi ottaa vaikka nopeasti kasvavista Sipoosta ja Kirkkonummesta.

      Poista
  24. Olen samaa mieltä suoria vuoroja. Ja Nummelasta ei pääse töihin Helsinkiin kuudeksi.

    VastaaPoista
  25. Ojakkalasta työmatkaliikenne Helsinkiin ja takaisin toimii kohtuullisesti nykyisillä vuoroilla.
    Mikäli jatkossa (Lutarin karttapiirros) vuoroja olisi klo 7 ja 8 aamulla, ovat nuo vuorot liian myöhäisiä. Mikäli työpaikalle haluaa ehtiä kahdeksaksi, Ojakkalasta pitää vuoron lähteä viimeistään 6.40 kuten nykyisinkin, mielummin jo tuota aikaisemmin.
    Jos meille Ojakkalaisille mahdollistetaan kaksi aamuvuoroa Helsingin suuntaan, toinen voisi olla jo klo 6 ja toinen sitten joko 6.30 tai kuten nykyinen, klo 6.40. Tarvetta päästä työpaikalle jo ennen kahdeksaa nimittäin on.
    Klo 8 lähtevä vuoro olisi jo sellainen, että tuohonaikaan kulkevat kouluvuorot mitä voisi käyttää Nummelan
    suuntaan ja siitä Helsinkiin. Tälle vuorolle tuskin siis työmatkalaisia kyytiin tulisi.
    Helsingistä Ojakkalaan oli mainittu klo 16 ja klo 17 vuorot, eli samat kuten nykyisin.
    Hienoa jos tämä lupaus pystytään pitämään, toki itse toivoisin vielä hieman myöhempääkin mahdollisuutta
    päästä kotii. Joskus on tarvetta ylitöille sekä asioiden hoitamiseen Helsingissä.

    VastaaPoista
  26. 20 vuotta sitten Otalammelle muuttaessa pärjäsi yhdellä autolla, nyt noita on pihassa neljä, koska julkinen liikenne palvelee niin huonosti sekä arkena että viikonloppuisin.

    VastaaPoista
  27. Vihti-Lohja suorayhteys perillä 9.00
    Lohja-Vihti suorayhteys lähtö 16.30, nykyinen samaan aikaan vain Nummelaan menevä bussi on hyvin usein, ellei aina, myöhässä ja monesti myös bussia ei ole tullut laisinkaan.

    VastaaPoista
  28. Nummelasta Rajamäelle ei mene yhtäkään suoraa joukkoliikennelinjaa. Rajamäen uimahallissa tyttäreni treenaa 3xviikossa, koska Nummelassa ei ollut tilaa ryhmissä ja Lohjalla ryhmien kellonajat olivat mahdottomat. Rajamäellä on hieno uusi uimahalli ja tulossa kauppakeskus ihan viereen, sekä HSL:n liikenneyhteydet Helsinkiin. Luulisi että sinne suuntaan lis muitakin menijöitä kuin meidän perhe.

    VastaaPoista
  29. Työmatkalinjat (2-3 vuoroa aamuin illoin) [Haimoo-Siippoo-Nummela-Kehä II-Matinkylä] ja [Vihti kk-Siippoo-Otalampi-Härkälä-Vantaankoski/Vehkala]. Aikataulut tahdistettu niin, että Siippoossa on vaihtoyhteys ristiin. Matinkylästä metrolla eteenpäin, Vantaankoskelta/Vehkalasta junalla.

    VastaaPoista
  30. Työssäkäynti Lohjalta Nummelaan bussilla on tehty turhan hankalaksi. Aamuisin jos haluaisi ehtiä klo 8 alkavaan vuoroon, pitäisi lähteä jo 7.05. Mitä järkeä näissä vuoroissa on, kysyn vaan? Liukumaa voisi hyödyntää ja tulla 8.30 mennessä, mutta silloin bussi lähtee jo 7.45 ja on perillä 8.30 eli töihin ei ehdi ajoissa ja kuitenkin matkaan menee tolkuttoman pitkä aika, kun bussi kiertää jotain ihmeellistä reittiä poimien muutaman koululaisen - autolla Lohjalta Nummelaan ajaa n 20 minuutissa.
    Kotimatka on sitten ruljanssi erikseen. Työaika loppuu 15.50, bussin pitäisi mennä 16.10 mutta se ei koskaan (paitsi yleensä kesällä) ole ajoissa vaan pysäkillä saa seistä tuulessa ja tuiskussa ja odotusaika on 10 minuutista "parhaimmillaan" 45 minuuttiin. On hyvä, että nykyisin menee myös bussi klo 17 tai 17.10 Lohjalle, vaikka sitä harvoin tarvitsee. Klo 16.10 vuorosta on tehty hiljaittain koululaisvuoro, jolloin se ei kulje lainkaan esimerkiksi nyt, joulun välipäivinä.
    Iltavuoroon kulkeminen Lohjalta Nummelaan onnistuu, mutta iltavuorosta kotiin ei pääse bussilla, jos työ loppuu klo 19 tai 20. Onneksi olen tähän asti saanut kyydin kun bussiyhteytttä ei ole tai se ei sovi.

    Kuitenkin Nummelasta Lohjalle menee busseja työssäkäyvän näkökulmasta aika hyvin, ilmeisesti koska ne bussit tulevat Helsingistä kaikki (arvelen näin)?
    Miksi aamuisin ei ole nopeaa moottoritietä kulkevaa yhteyttä Lohjalta Nummelaan esim. klo 7.30, jolloin ehtisi töihin hiukan klo 8 jälkeen? Jotain pitäisi myös tehdä ainaisesti myöhästelevälle Pohjolan Liikenteen klo 16.10 Nummelasta lähtevälle vuorolle. Kyseinen autohan tulee Helsingistä ja selityksenä on aina tietyö, siltatyö, mikä milloinkin. Palaute Pohjolan liikenteelle ei ole tuottanut mitään tulosta ja pahoittelut ei kauheasti lämmitä kun seisot pysäkillä. Lohja ja Nummela ovat kuitenkin kaksi melko isoa taajamaa, joten ihmettelen miksi bussit eivät tällä välillä toimi. Oman auton hankinta ei ole minulle vaihtoehto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lisään vielä, että lauantaivuoroon kulkeminen on täysin mahdotonta koska bussilla ei pääse klo 8 aikaan töihin eikä Lohjalle takaisin kun työ loppuu klo 15.

      Poista
  31. Olen aamun ensimäisessä bussissa joka
    on lähtenyt Lohjalta 5.00. Kello on 5.50 kun
    lähdettiin Nummelasta. Myöhassä..MYÖHÄSSÄ.
    tämä on jatkuvaa ei kelistä kiinni.
    PITÄISI OLLA TÖISSÄ KELLO KUUSI.
    Aivan mahdotonta. Älkää muuttako paikkakunnalle
    josta ei pääse edes töihin ajoissa.

    VastaaPoista
  32. Nyt on noin 10 vuotta tullut asuttua Otalammella. Uskaltauduimme muuttamaan tänne uuden koulun ja silloisten linja-autoyhteyksien takia. 10 vuodessa linja-autovuoroja on vähennetty tasaisella tahdilla niin, että vaihtoehdot työmatkalaiselle Helsinkiin ovat minimissään. Nyt on useamman kerran jo käynyt mielessä, että muutto pääkaupunkiseudulle lienee järkevää.
    Joukkoliikenneillassa 12.12. kerrottiin, että kunta kaavailee minimitasoksi kahta bussivuoroa Vanhaa Porintietä pitkin Helsinkiin aamulla ja niillä pääsee kahdeksaksi ja yhdeksäksi töihin. Tulkitsenko oikein, että noin kuuden paikkeilla Otalammen ohittava vuoro jäisi sitten kokonaan pois? Se on tärkeä vuoro, jonka lakkauttaminen olisi selkeä huononnus nykyiseen tilanteeseen.
    Vähintään kolme aamuvuoroa takaisi sekä työssä käyville että koululaisille/ opiskelijoille edes jotain vaihtoehtoja. Ja aikatauluja suunniteltaessa pitää ottaa huomioon, että Kampista joutuu siirtymään eteenpäin työpaikoille ja opinahjoihin. Ei riitä, että bussi on klo 8 tai klo 9 Helsingin keskustassa.

    Myös paluuvuoroja Vanhaa Porintietä pitkin pitää olla enemmän kuin kaksi. Työ- / koulupäivät eivät ole joka päivä saman mittaisia ja joustoa pitää löytyä enemmän.

    Kannatan myös yhtenä vaihtoehtona liityntäliikenteen kehittämistä Vihdin suunnalta Rinnekodilta lähtevään 345:een.

    VastaaPoista
  33. Otalampi on täysin MOTISSA!Pakko lähtee täältä, jotta lapset pääsee opintoihin kulkee ja meille työssäkäyntiin riittää yksi auto.

    VastaaPoista
  34. Otalammelta jos saisi edes syöttöliikennettä Rinnekotiin niin pelastaisi paljon, sieltä kun kulkee tunnin välein bussit (HSL nro 345) Helsinkiin ja parhaimmillaan puolentunnin välein. Enne Rinnekodille saattoi jättää auton, mutta nyt on sielläkin siirrytty 2-4h/luvallisiin parkkipaikkoihin. Tällä hetkellä Vanha Porintie / Vihdintien ruuhkautuu jo pelkästää Otalammelta työhön kulkevista. Jotta saa elyn rahoituksia niin ehkä syöttöbussi voisi ajaa reittiä Karkkila-Vihti KK-Otalampi-Rinnekoti-Klaukkala/Kivistö. Ei kai bussien aina täysikokoisia tarvitse olla? Nurmijärvelläkin näyttää pienlinja-autoja kulkevan enemmänkin.

    VastaaPoista
  35. Vihdin kirkonkylästä ja Olkkalan seudulta sekä yleensä vanhan Porin tien varrelta aina Karkkilasta asti on perinteisesti käyty pääkaupunkiseudulla ansiotyössä. Työpaikat ovat olleet Vihdintien varrella, Konala, Pitäjänmäki, Haaga jne. Linja-autoja on mennyt takavuosina aamuisin puolen tunnin välein Karkkilasta ja Vihdin kirkonkylästä Hkiin ja töiden päättymisaikoihin takaisin. Vuoroja on vuosien varrella vähennetty rajulla kädellä ja nyt viimevuoden aikana käytännössä julkinen liikenne lopetettu kokonaan. Jos olet menossa edellä mainitulle alueelle työhön esim. klo 8:ksi, pitää lähteä matkaan jo aamulla 5.30 jos aikoo käyttää julkisia yhteyksiä. Pitäisi ehdottomasti palauttaa vuorot jolla ehtisi kahdeksaksi töihin Hkiin Vihdintien varteen ja paluu vuoro voisi lähteä Kampista esim. klo 16.00. Turha odottaa julkisen liikenteen käytön lisäystä jos siihen ei ole pienintäkään mahdollisuutta. On aika järjetöntä kulkea ko. alueen työpaikkoihin Nummelan kautta Hkiin ja edelleen kaupunkibusseilla takaisin päin esim. Pitäjänmäelle.

    VastaaPoista

Vihdin joukkoliikenteen jatkosuunnitelmat

Vihdin joukkoliikenteen selvitystyössä on käyty läpi kunnan eri alueiden joukkoliikennetarjontaa, joukkoliikenteen kehittämistarpeita se...