Tilaisuuden ohjelma:
18:00 Alkusanat (Vihdin kunta)18:10 Palvelutasoluonnoksen esittelyä (Sitowise)
18:30 Kommenttipuheenvuorot (mm. Oy Pohjolan Liikenne Ab, OnniBus.com Oy)
n. klo 19 alkaen keskustelua ja kommentointia palvelutasokarttojen äärellä
20:00 Tilaisuus päättyy
Tervetuloa!
Hei
VastaaPoistaEn valitettavasti pääse osallistumaan tilaisuuteen, mutta tosi hienoa että tällainen järjestetään. Toivon, että täällä blogissa esitettyihin kysymyksiin otetaan kantaa ja kommentit joita tänne on jätetty, otetaan huomioon.
Nyt pohdin itse miten tämä vaikuttaa linjastosuunnitteluun: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005483830.html
Artikkelissa mainitaan ”Vain harvojen ja valittujen bussien matka jatkuu enää kantakaupunkiin 2020-luvun lopulla”
Millaista yhteistyötä Vihti, Ely-keskus ja Helsinki tekee? Ja miten tämä Helsingin suunnitelma voi vaikuttaa Vihtiläisten työmatkakulkemiseen Helsingin keskustaan? Kiitos
Mä kysyin tätä konsultilta, mutta en saanut oikein mitään vastausta.
PoistaÄlkää unohtako vihtijärveläisiä.nyt todella huonot yhteydet Helsingin ja Hyvinkään ja Rajamäen suuntaan,Nummelaan ei pääse millään.onko tulossa vihdin ja nurmijärven kanssa yhteistyötä?
VastaaPoistaBussi 345 rinnekodille saisi jatkaa Otalammelle kaupalle ja siitä takaisin helsinkiin. Otalammella asuu 1000 ihmistä ja täältä ei ole mitään järkevää julkista liikennettä helsinkiin. Siinä sitten ajetaan surkeaa kapeaa ja mutkittelevaa vaarallista tietä kukin omalla autolla töihin ja takaisin pitkässä letkassa. Ja mistä niitä parkkipaikkoja on kaikille keskustassa? Heikentää työllistymistä kun keskustaan ei pääse bussilla. Eivät kaikki halua Nummelaan, ei sielläkään kaikkia palveluita ole. Entä matkustus? Miten täältä menet lentokentälle, laivalle? Et mitenkään. Vai taksilla? Otalampi on kasvava keskus, täynnä lapsiperheitä ja kasvaa koko ajan. Mitäs kun lapsi menee lukioon helsinkiin? Jättäytyykö toinen vanhempi pois töistä kuskatakseen? Pitäisi olla vähän laajempaa ajattelua. Nummelankin palveluita toki pitää kehittää, mutta se ei ole ainoa tärkeä asia. Vaikuttaa aika paljon muuttaako paikkakunnalle jos ei mitään joukkoliikennettä ole pkseudulle ja ei voi mennä töihin yms matkustaa. Miten muuten tulen tähän keskustelutapahtumaanne, kun ei julkisella liikenteellä pääse???
VastaaPoistaMissä oli HSL edustaja?
VastaaPoistaTässäkö yhdessä tilaisuudessa nyt päätettiin palveluntarve? Miksei yhdistetä koukulaiskuljetuksia kaikkien saataviksi linjoiksi?
Pitäisikö koittaa itse maksaa juna-asema Nummelaan? Ei jäisi kustannuskysymykseksi.
Miksei tehdä enempää yhteistyötä taksien kanssa että jäävät tänne ensi kesän jälkeenkin?
Koulukuljetusten avaamista meidän muiden käyttöön ehdotin tilaisuudessa. Konsultti väitti, että ne on jo muillekin kuin koulumatkalaisille. Kerroin sitten pari elävän elämän kokemusta kyydittä jäämisestä, ja hän kirjasi nämä ylös. Jäädään odottelemaan tulosta.
PoistaTilaisuudessa 12.12. esitettiin (sinänsä hyviä) tavoitteita karttapohjalla, jolle oli merkitty taajamat ja muutamia kyliä ja niiden yhteystarpeita. Jostain pitää aloittaa, mutta aika pian olisi syytä siirtyä karttaan, jossa myös reitit olisi merkitty ja samalla valkoisten alueiden asukkaiden liikkumistarpeet ja -mahdollisuudet tulisivat huomioiduiksi. Samalla voisi ottaa käyttöön karttapohjan, jolle kaikki Vihdin kylät on merkitty. Toinen asia sitten on miten tavoitteet voivat toteutua. Kutsutaksi- tms. bussia kevyemmille ratkaisuille taitaa tulla tarvetta.
VastaaPoistaTosissaanko taajamista ja kylistä Nummelan keskustaan arkisin klo 6, 7 ja 8 ja paluuvuorot Nummelasta klo 16, 17 ja 18.
VastaaPoistaNäilläkö kuntalaiset pääsevät hoitamaan asioita ja harrastuksiin?
Juuri näin. Miten arkisin pääsee terveysasemalle taikka asioille Nummelaan?
PoistaKas kun ei paikalliset yrittäjät ole havahtuneet siihen, että palveluiden ääreen ei pääse, kun ei busseja kulje. Meillä jää paikalliset harrastukset ja ostikset tästä syystä käyttämättä. Helsinkiin menee bussi, joten käytetään niiden palveluita.
PoistaMiksi HSL ei ole mukana?
VastaaPoistaOisko ollut taktinen veto? HSL:ään ei haluta, koska se maksaa.
PoistaHSL maksaa hunajaa, mutta tuskin toisi mitään lisäarvoa nykyiseen. Se on vain yksi organisaatiotaso lisää tähän hässäkkään, eli enemmän kuluja samasta palvelusta; ei se taloudellisuus siitä parane. Tuttujen mukaan Veikkolan yhteydet meni ihan pipariksi kun HSL optimoi verkostoaan.
PoistaHSL:n hallitus on jättänyt 12.12. hallituksen kokouksessa pöydälle MAL 2019 –raamin. Syy pöytäämiseen oli epätietoisuus päästövähennystavoitteen suhteesta kuntien ja maakunnan päästövähennys- ja hiilineutraaliustavoitteisiin.
VastaaPoistaValmistelussa tullaan tarkentamaan asetettuja kuntien ja maakunnan tavoitteita yhteismitallisiksi HSL:n esittämään -50 % liikenteen päästövähennystavoitteeseen, jotta hahmottuu onko se suurempi/ pienempi kuin kuntien hiilineutraaliustavoitteet ja siten riittävän tavoitteellinen.
Kiinnostaa Vihdin osallistuminen MAL-yhteistyöhön. Olisiko tästä saatavissa jotakin tietoa?
http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-3
Mikä MAL? https://www.helsinginseutu.fi/hs/fi/yhteistyo/maankaytto-asuminen-ja-liikenne/masu/
Hei. Olen aloittamassa työmatkani bussilla Nummelasta Helsinkiin vuoden alusta. Tiedustelisin jatkaako arkisin klo 5.25 Nummelasta Helsinkiin lähtevä bussi ensi vuonnakin, sillä seuraavalla myöhästyn jo töistä?
VastaaPoistaNimimerkillä pitääkö olla huolissaan.
Otalammelta suuri osa käy töissä PK-seudulla. Nummelan kautta Hki keskustaan töihin päivittäinen yhden suuntainen työmatka vaihtoineen kestää yli puolitoista tuntia. Sitä ei muuten saa nopeutettua, kuin rakentamalla raideyhteys Espoon kautta Helsinkiin. Tämä ei siis ennen 2030-lukua ole varteenotettava vaihtoehto työmatkalaisille, joille kipuraja kulkee jossain tunnin paikkeilla.
VastaaPoistaOtalammelta tarvitaan suoria bussiyhteyksiä Helsinkiin. Aamuisin tunnin välein on riittävä työmatkalaisille. Siis esimerkiksi klo 7, 8 ja 9 Otalammelta Helsinkiin. Paluuvuorot Helsingistä esimerkiksi klo 16, 17 ja 18.
Lisäksi opiskelijoille yli kuntarajojen ylittävää yhteistyötä. Bussiyhteys välille Klaukkala - Nummela - Lohja tarvitaan opiskelijoiden lukujärjestysten mukaisesti. Toki vuorot myös muiden käytettävissä kuten nykyäänkin.
Viikonloppu- ja iltaliikenteen voi unohtaa palvelutasomäärittelystä, jos ylläolevat toteutuvat. Huolehditaan niistä liikennöitsijöiden omaehtoisilla vuoroilla tai kuten nykyäänkin eli pääosin yksityiskyydein.
Otalammelta on pakko kulkea omalla autolla Helsinkiin, koska bussivuoroja ei ole tarjolla järkevään aikaan mikä mahdollistaisi lapsen viemisen ja hakemisen Otalammen päiväkotiin. Jos tosiaan bussit kulkisi aamulla ja iltapäivällä tunnin välein, olisi huomattavasti helpompaa. Kun muutimme Otalammelle 2008 niin silloin vielä kulki busseja ja se oli nimenomaan yksi muuttoon vaikuttanut kriteeri.Jos kuntaan halutaan lisää veronmaksajia, pitäisi yleiset kulkuyhteydet olla edes välttävällä tasolla. Nyt joudutaan pohtimaan pitääkö muuttaa muualle kun vanhin lapsi pääsee kohta peruskoulusta ja pitäisi päästä täältä kulkemaan kouluun Helsinkiin päin. Kyllä tuntuu vähän petetyltä olo kun kunnalla oli niin hienot mainospuheet hyvistä kulkuyhteyksistä aikanaan kun tontteja täältä myytiin.
VastaaPoista