perjantai 1. joulukuuta 2017

Nummelan ja pääkaupunkiseudun välinen liikenne

Joukkoliikennesuunnitelmassa tunnistetaan ne yhteydet ja vuorot, jotka kunta sitoutuu turvaamaan myös niissä tilanteissa, joissa liikennöitsijävetoinen markkinaehtoinen tarjonta lakkaa. Viime viikolla kyselimme, millaisia joukkoliikenteen yhteystarpeita liittyy arjen matkoihin. Työ-, opiskelu- ja kouluyhteyksien turvaaminen on kunnan ensisijainen tavoite, mutta lisäksi pyritään siihen, että joukkoliikennepalvelua olisi tarjolla ainakin tiiveimmin asutuilla alueilla myös iltaisin ja viikonloppuisin. Lähtökohtana on, että kunta tarvittaessa rahoittaa palveluita niille yhteysväleille ja ajankohdille, joissa ne palvelevat suurinta matkustajamäärää.
Tässä blogipostauksessa esitellään näkemyksiä Nummelan ja pääkaupunkiseudun välisistä vuoroista. Muita taajamia ja kyliä käsitellään seuraavissa postauksissa.
Nummelan ja pääkaupunkiseudun välille ehdotamme vuoroja vähintään tunnin välein arkisin klo 6-22, lauantaisin klo 6-23 sekä sunnuntaisin klo 7-22. Lisäksi perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä paluuvuoroja Helsingistä Nummelaan liikennöidään klo 1 asti. Liikennöitsijät voivat tarjota myös enemmän vuoroja, mutta tämän minimipalvelutason toteutumisen kunta tarvittaessa rahoittaa.
Tällä hetkellä kaikki vuorot ajetaan Helsingissä Kampin terminaaliin. Blogikommenttien perusteella tarvetta olisi bussiliikenteen kytkentään raideliikenteeseen. Nummelan bussivuorot voitaisiin kytkeä junaliikenteeseen esimerkiksi Espoon keskuksessa tai Leppävaarassa, tai metroliikenteeseen esimerkiksi Matinkylässä tai Keilaniemessä, jolloin kokonaismatka-aika esimerkiksi Helsingin keskustaan säilyy lähellä nykyistä, mutta yhteydet muualle pääkaupunkiseudulle pääosin nopeutuvat.
Kuinka hyvin esitetyt vuorot palvelisivat liikkumistasi Nummelan ja pääkaupunkiseudun välillä?
Voitaisiinko jollekin juna- tai metroliikenteen asemalle päättyvillä vuoroilla korvata yhteyksiä Kamppiin? Jos voitaisiin, mikä olisi mielestäsi tärkein liityntäasema, jonne yhteyksiä tulisi tarjota?

55 kommenttia:

  1. Matkustan itse väliä Nla-Hki eli raideyhteys toisi vain lisähintana yli 100 € seutulipun ja heikentäisi merkittävästi matkustusmukavuutta. Myös lapseni kulkevat harrastuksiin ja isälleen busseilla eikä tuntuisi hyvältä lähettää 10 vuotiasta perjantai iltana suorittamaan yksin vaihtoa Espoon asemalle. Tämä raidesyöttö voi olla ok kokeilu mutta myös nykyiset suorat yhteydet tulee säilyttää. Työmatkaliikenteeseen tunnin vuorovälit eivät toimi. Päivät ovat nyt jo 10-11 h mittaisia matkoineen ja jos myöhästyisit 5 min ja joutuisit odottamaan bussia vielä lähes tunnin. Tämä ei tee joukkoliikennettä toimivaksi eikä houkuttelevaksi mikä pitäisi olla perimmäinen tarkoitus myös NLA-HKI välillä. Vuoroja pitäisi lähteä esim 5.00, 5.30, 6.00, 6.30 ja sen jälkeen 15 min välein 8.30 asti. Sitten tunnin/puolen tunnin välein. Ja vuorot etenkin työmatkalaisten moottoritietä ei Veikkolan kautta joka tuo 10-20 minuutin lisäyksen matka-aikaan. Myös takaisinpäin Helsingistä vuoroja suoraan moottoritietä 15 min-30 min välein kello 14:00 lähtien 18:00 asti. Sen jälkeen 30-60 min välein. Paitsi jos iltavuorot Veikkolan kautta niin silloin ei riitä yksi bussi tunnissa kun matkustajamääriin. Pe/la öinä tulisi yöbussien tuoda juhlijat kotiin 1.00 bussin lisäksi esim 2.00 ja 4.00 tai 2.30 Ja 4.00. Bussilippuihin sellainen hinnoittelu että se houkuttelee koko perheen kulkemaan viikonloppuna Helsinkiin oman auton sijaan bussilla. Nyt hinta on edestakaisin 60-80 € riippuen lasten iästä. Bussiliput tulisi saada ostettua kännykällä tai 24/7 palvelevasta kaupasta ja lipun ostossa pitäisi voida hyväksikäyttää e-passia ym työsuhde etuja. Lippujen tulisi käydä kaikkien liikennöitsijöiden vuoroilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL:n kanssa on neuvoteltava siten, että Rinnekodille päättyvä yhteys jatkuu Otalammen S-marketille ja lipun hinnan pitää olla sama, kun Espoon sisäisen liikenteen. Käyttö varmasti suurempaa, kuin Nummelassa. Nummelassa pikavuoro pysähtyy tunnin välein Citymarketille. Nummelassa ei ole mitään ongelmaa joukkoliikenteen kanssa.

      Poista
  2. Ensisijaisesti suoria vuoroja riittävän useasti välille Nummela-Kamppi-Nummela (ei Veikkolan kautta)! Bussiliikenteen kytkentä raideliikenteeseen tulee olla vain toissijainen ja täydentävä mahdollisuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä että kytkentä raideliikenteeseen on toissijainen ratkaisu.

      Poista
    2. Ei Kamppiin! Matka-aika ja (Kehä1) pysäkillä odotusaika vie kohtuuttomasti aikaa keskustan tietöiden ja ruuhkien takia. Sujuvammin pääsisi metroasemalle, esimerkiksi Otaniemeen.

      Poista
    3. Eivät ne ole toisiaan poissulkevia ratkaisuja. Matka-aika Keilaniemen ja Ruoholahden kautta Kamppiin on suurinpiirtein sama kuin Munkkiniemen kautta. Kierros Leppävaaran aseman kauttakin on hyvin jouheva ja lisännee matkaa max 5 min.

      Poista
  3. Pitkän aikavälin suunnitelmana pitäisi olla lobata hki-tku raidelinjaa nummelan kautta. Ainoastaan raidelinja takaa alueen vetovoimaisuuden ja yritysten investointi halukkuuden.

    Lyhyen aikavälin suunnitelmana on taata kunnan suurimmille veronmaksajille eli työmatkalaisille sujuva suora yhteys helsingin suuntaan. En näe hyvänä ajatuksena kierrättää helsinkiin tai vantaalle pyrkijöitä espoon kautta. Turun motarilta hyvät vaihtoyhteydet espooseen pyrkiessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täydennän vielä edellistä julkaisuani.

      Unohdin mainita sen, että julkisen liikeenteen käyttö pitää onnistua yhdellä matkakortilla joka käy kaikilla liikennöitsijöillä.

      Poista
  4. Kyllä helsingistä pitää päästä nummelaan vielä kympin jälkeenkin!

    VastaaPoista
  5. Aamun ensimmäinen vuoro pitää olla 5:30 suoraan Huhmarista moottoritielle ja siitä korkeintaan puolen tunnin vuorovälein 9:00 asti. Klo 14:30 lähtien myös lyhyellä vuorovälillä Hgistä Nummelaan ja ehdottomasti enemmän ei-Veikkolan kautta tulevia. Panostetaan työmatkaliikenteeseen, se on jokapäiväistä ja vaikuttaa kuntalaisten arkeen suoraan ja välillisesti.

    VastaaPoista
  6. Ennen kaikkea suorat vuorot Nummela - Kamppi välille, kytkentä junaliikenteeseen ei tulisi vaikuttaa ajallisesti. Saman lipun käyminen joka liikennöitsijälle. Työsuhde- ym. etujärjestelyt kuntoon.

    VastaaPoista
  7. Ehdottomasti liityntä Leppävaaraan ei Espoon Keskukseen. Sieltä selkeästi paremmat vuorovälit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä junien vuoroväleistä, mutta metrolla pääsee pidemmälle, nopeammin ja laajemman palvelutarjonnan pariin kuin junalla. Sitäpaitsi juna on epävarmempi ja alttiimpi sään vaihteluille. Ei kiitos.

      Poista
  8. Suorat yhteydet Nummelasta Kamppiin ja takaisin (ei Veikkolan kautta), siitä metrolla/bussilla/ratikalla/junalla rautatieasemalta eteenpäin. Sama lippu käytävä kaikille liikennöitsijöille.

    VastaaPoista
  9. Saman lipun käytävä kaikille liikennöitsijöille, Porintietä kulkevat pikavuorot huomioiden.

    VastaaPoista
  10. Yksi lippu, joka käy myös pk-seudun jatkoyhteyksiin.

    Ensimmäinen vuoro lähdettävä arkisin klo 5 ja ainakin klo 8:40 asti tarvetta on n. 20 min välein lähteviin. Näistä 1/3 suoraan stadiin, 1/3 voi mennä Veikkolan kautta ja vaikka 1/3 Leppävaaraan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai nii bilebussi 02:15 ja 04:15 stadista nlaan la ja su aamuyöstä

      Poista
  11. Liityntäyhteys metroon, ehdottomasti paras vaihtoehto. Ihan turhaa seisottaa busseja keskustassa, kun ruuhkan voi välttää. Matinkylä erittäin varteenotettava vaihtoehto, työmatkojen lisäksi tulisi käytettyä myös viikonloppuisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Espoon halki Matinkylään? Ei todellakaan lyhennä työmatka-aikaa. Menkää kokeilemaan henkilöautolla kyseistä reittiä. Ihan sama minkä reitin valitsee.

      Poista
    2. Jos Matinkylään yritetään mennä, niin sitten pitää kulkea Kehä 2:sta. Iltapäivällä on jäätävät ruuhkat , kun Kehä 2:lta yritetään päästä motarille. Kehä 1:llä on bussikaistat ja Otaniemi/Keilaranta siksi parempi vaihtoehto metrolle mennessä

      Poista
    3. Vihtilipun lopettamisen jälkeen olen kulkenut päivttäisen työmatkani Nummelasta Westendin asemalle, (josta jatkan edelleen). Matka-aika on ollut n. 40.minuuttia/ suunta kehä 2 käyttäen. Arkisin, ruuhka-aikaan.

      Poista
  12. Moni kommentoija unohtaa, että liityntäliikenne ei ole itsetarkoitus, vaan tavoite on nopeuttaa myös muualle kuin Kamppiin matkustavien matka-aikaa.

    Osa vuoroista (Vihti kk:sta ja Nummelasta) voisi hyvin ajaa Helsinkiin Kehä I kautta, jolloin Keilaniemessä pääsee hyppäämään metroon. Oli määränpää lännessä tai idässä, on metrolla nopeammin perillä näin kuin köröttelemällä bussissa Kamppiin asti.

    Esimerkki: työpaikka Tapiolassa. Nyt pitää mennä ensin bussilla Helsingin keskustaan (aivan järjetöntä) ja sieltä Tapiolaan metrolla. Matkan kokonaisaika pahimmillaan liki kaksi tuntia suuntaansa. Bussi Vihdin kirkolta on Keilaniemessä noin 40 minuutissa ja siitä Tapiolaan metrolla alle 10 minuuttia. Ajatelkaas: alle tunnissa Vihdistä Tapiolaan julkisilla! Tällä hetkellä aivan utopiaa, kun jokaikinen bussi päristelee Munkkiniemen ja Mannerheimintien kautta Kamppiin. Jääräpäisesti vain yhtä reittiä.

    Toinen esimerkki: matkustettava Itäkeskukseen. Tällä hetkellä siis ensin Kamppiin ja sieltä metrolla Itikseen. Sinänsä helppoa, mutta bussilla kestää Munkkivuoren kohdilta 20 - 30 minuuttia päästä Kampin terminaaliin. Keilaniemessä bussi olisi samaan aikaan, kuin olisi Munkkivuoressa. Keilaniemestä metrolla vaihtoineen kestää Kamppiin 10 - 15 minuuttia.

    Parhaimmillaan siis jopa 20 minuuttia nopeampi yhteys keskustaan, saati siis sitten Espoon suuntaankin yleensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä edellisen kanssa. Järjetöntä että kaikki bussit menevät Munkkiniemen kautta Hesaan. Tosin lisäksi järjetöntä että iso osa työmatkabusseista kiertää Veikkolan kautta- matka Nummelasta kestää muutenkin ihan tarpeeksi kauan.

      Poista
    2. Leppävaarassa kulkee 550 Tapiolaan putkessa. Miksi ihmeessä ajelet Kamppiin?

      Poista
    3. Ehdottomasti bussivuoroja metrolle, Otaniemi olisi varmaan helpoiten toteutettavissa (Otaniemestä kestää metro Kamppiin 11 min !)tai Keilaniemi. Ei tarvitsisi kuin ajaa bussikaistaa Kehä 1:llä. Ja vuorot alkamaan jo klo 6 .

      Poista
    4. MInä kuljin 4 vuotta Nummelasta Leppäsolmuun, josta edelleen 550 Otaniemeen. Matka-aika menosuuntaan 50-60 minuttia. Takaisin tullessa matka-aika 1,5-2 tuntia, koska odotteluun ja busien vivästymiseen meni niin paljon aikaa. Eli siellä päivittäin seisoin Leppäsolmun pysäkillä 20-40 minuuttia odottamassa bussia ja koitin ajatella, kuinka ihanaa on asua Vihdissä, kun kaikki vapaa-aika menee motarilla tai bussipyäskillä. Päivittäinen työmatkoihin käytetty aika oli yleensä 2,5 tuntia. Kyllä moni on ihmetellyt, miksi ihmeessä muutimme Vihtiin. No, onneksi tulimme järkiimme ja muuttopäätös on tehty.

      Poista
  13. Haluaisin että myös meidät, veikkolan rajalla asuvat vihtiläiset huomioitaisiin. En lähde vihdin enkä nummelan kautta kiertämään bussille, että pääsen Helsingin kamppiin töihin. Vihtilippukin oli erittäin ongelmallinen, koska nousen bussin kyytiin Veikkolan puolelta ja siellä on lähin pysäkkini. Kuitenkaan en saa ostettua hsl:n lippua. Täällä on ihan mahdotonta asua.

    VastaaPoista
  14. Voisiko yrittää lobbata sitä että bussit kulkisivat Helsingissä Mechelininkatu Mannerheimintien sijaan. Ihan kuten vanhoina hyvinä aikoina. Ko. tie on ihan tyhjä ja toisi matka-aikaan ruuhka-aikana merkittävän säästön. Miksi aivan kaikki liikenne ohjattu Mannerheimintielle? Ennen bussilla pääsi oikeasti Nummelasta Helsinkiin 40 minuutissa.

    VastaaPoista
  15. Olen tässä lukenut ja ihmetellyt muiden kommentteja. Itse asun Vanhan porintien varrella jossa kulkee Helsinkiin ja takaisin vain 2 bussivuoroa päivässä arkisin eikä ollenkaan viikonloppuisin. Voisiko tälle tielle saada pari lisävuoroa iltaan nykyisten Kapista lähtevien 16.15 ja 17.20 lisäksi esim. 15.30 ja 18.15

    VastaaPoista
  16. Hiidenranta-NLA/HKI -yhteyksiin pitää saada lisävuoroja. Yhteistä lippua liputan minäkin. Olen pitkään jo matkustanut Hiidenrannan ja Helsingin väliä satunnaisesti ja vuoden alussa muutan virallisesti vihtiläiseksi ja mielelläni sellaisena haluaisin jatkossa pysyäkin. Joukkoliikenne ja bussiyhteydet tulee saada paremmaksi, olen hyvinkin hämmentynyt kuinka huonosti vuoroja ja kuinka surkeassa jamassa "lippu-kuviot" tällä hetkellä on. Myös liityntäyhteydet radan varrelle ja metrolle voisi toimia, jos yhteyksiä vain saisi lisää. Onneksi näitä nyt selvitetään.

    VastaaPoista
  17. Poikittaisliikenne Helsingin päässä olisi varmasti myös tärkeää. Eli ettei kaikki vuorot menisi pelkästään Kamppiin.

    VastaaPoista
  18. Kuljen päivittäin työmatkani Vanhaa Porintietä kulkevilla busseilla (2 aamulla Helsinkiin ja 2 illansuussa takaisin) Meitä Vanhan Porintien liikennettä käyttäviä ei saa unohtaa tässä vaiheessa, pikemminkin vuoroja saisi olla useampikin ajatellen nuoria ja muidenkin iltamenoja. HSL:n seutuliikenteeseen liittyminen helpottaisi jatkokulkemista
    Espooseen, Vantaalle tai Helsingin sisällä.Kunnan asukkaiden pitäisi olla oikeutettuja samanlaisiin liikennepalveluihin asuinpaikasta riippumatta.

    VastaaPoista
  19. Käyn Otalammelta töissä Helsingissä ja käytän säännöllisesti bussia, koska se on ollut edullista ja aikataulut ovat pitäneet - mitä nyt Helsingin päässä on joskus ollut ruuhkaa johtuen tietöistä. Tärkeää on kuitenkin pitää ainakin nykyinen taso yllä. Edullinen Vihti-lippu loppuu vuoden 2017 lopussa. Miten tästä eteenpäin ? Joudummeko me otalampelaiset ostamaan matkahuollon 44 matkan lippuja ? Kustannukset yli kaksinkertaistuvat, jolloin houkutus siirtyä oman auton käyttöön kyllä lisääntyy.

    VastaaPoista
  20. Vanha Porintie ja sen lähellä on Rinnekoti, johon tälläkin hetkellä ajaa HSL 30 min - 1 h vuorovälillä.

    Tämä linja olisi varmasti kannattavampi, jos se ajaisi vaikka joka toisen linjan Otalammen ohi Karkkila-Vihti kk ja/tai Ojakkala-Nummela. Tästä saisi oivan rengaslinjan esim. Kehä III/Kehä I/Hgin keskusta kautta jälleen Vanhalle Porintielle. Tämö vielä monempiin suuntiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän se riitä, että ajaa 10 minuuttia pidempään Otalammelle ja palaa takaisin. Ei sitä jokaista pikkukylää tarvitse kiertää.

      Poista
    2. Rengaslinja on reitin talouden kannalta aina parempi. Muutoin on aina tyhjä bussi paluusuuntaan. Iltapvästä siis Helsinkiin ja aamupvästä Vihtiin päin.

      Tämä ongelma on myös HSLn linjoissa. Tämä ehdotettu rengaslinja olisi siis heidänkin etu.

      Poista
  21. Olin tuolla joukkoliikenneinfossa ja selväksi tuli, että ainoa linja joka kannattaa taloudellisesti on Nummela-Helsinki. Mikään muu linja ei kannata ainakaan busseilla ajettuna. Tätä taustaa vasten hieman ihmetytti kartta, jossa nuolia oli vedetty vähän joka suuntaan jokaisen pikkukylän ja Nummelan välille. Ihan hienoja lupauksia joo, mutta ehkä yleisölle jäi epäselväksi kuka tämän lystin maksaisi. Vastaus lienee vihtiläinen veronmaksaja.

    Meillä on jo valmiiksi ennätyskireä kuntaverotus, joka omalta osaltaan vähentää Vihdin haluttavuutta asuinkuntana. Kaikki ratkaisut, joissa busseja ajellaan syrjäkylillä tyhjinä ja veronmaksaja maksaa viulut ovat tuhoon tuomittuja.

    VastaaPoista
  22. Samaa mieltä, työmatkaliikenne Nummela-Hki pitäisi kulkea suoraan eikä kierrellä Veikkolan kautta. Tuo Veikkolan kautta kiertely ja pahimmillaan yli kymmenellä lisäpysäkillä pysähtely pidentää jo valmiiksi pitkää työmatkaa liiaksi.

    Mitä tulee noihin syrjäkylien bussivuoroihin, voisiko joku täsmentää kuka nuo kustantaisi? Yksikään bussiyrittäjä kun ei halua ajaa linjoja jotka vähäisen matkustajamäärän takia ei kannata? Jos syrjäkylien asukkaille on nyt menty lupaamaan jotain säännöllisiä bussilinjoja veronmaksajien piikkiin, tämä veronmaksaja pakkaa kamansa ja muuttaa pääkaupunkiseudulle!

    VastaaPoista
  23. Minulle jäi joukkoliikenneinfossa kokonaisuudessaan epäselväksi, oliko siinä jo selvitetty jotain? Sehän oli copy-paste nykyisestä tarjonnasta (harvennetulla palvelutasolla!). Missä uudet ideat/ehdotukset?

    Tässä muutama heitto, jotka osittain komppaavat jo aiemmin esitettyä:

    1. Nummela - Kamppi nykyaikaistaminen reitille Nummela-Huhmari-motari(!)-Lommila-Leppävaaran asema-Keilaniemi-Kamppi.

    Ajallisesti ja liikenteellisesti täysin kilpailukykyinen nykyiselle reitille, joten Kamppia ei tarvitsisi korvata. Mukaan saataisiin kuitenkin uutena raideliikenne (kauko- ja lähijunat Leppävaarassa, sekä Länsimetro Keilaniemessä), lähiliikenteen solmukohta (Leppävaara), kaksi kauppakeskusta (Sello/Ruolahti), neljä työmaakeskittymää (Säteri, Perkkaa, Keilaniemi, Ruoholahti) sekä yliopistokampus.

    2. Mitä tulee Vihdin kyliin, niin kaikkea liikennettä ei tarvitse syöttää Nummelaan. Asuimme 15 vuotta kirkonkylällä, ennen kuin muutimme takaisin Nummelaan. Bussipysäkki oli lähes kotiovella, mutta yhteydet niin mahdottomat, ettei ns. lähibussien varaan voinut laskea. Tenavat käyttivät paikallisliikennettä kun kävivät Nummelassa lukiossa.

    MUTTA! Pikavuoro- ja muu nopea markkinaehtoinen liikenne (Satakunnan Liikenne, Tervo, Kivistö) Kirkonkylän tienhaarasta Kamppiin toimi oikein hyvin. Mitäs jos:

    a)Vihti kk-tienhaaraan saataisiin moderni liityntäliikenne ratkaisu (takseja/kutsuliikennettä, kimppakyytejä jne.). Se palvelisi oikein hyvin pohjoisen Vihdin tarpeita.

    b) pikavuorot saataisiin koukkaamaan Nummelan linja-autoaseman kautta. Se olisi bonusta. Ne voisivat sitten hoitaa liikenteen Munkkiniemen kautta Helsinkiin, ja ns. lähiliikenne a)-kohdan reitillä. Tällöin Nummelasta olisi tarjolla nopein mahdollinen yhteys Kamppiin.

    3) Selvittämistä kaipaa yhteys Nummelasta Hki-/Vantaan lentoaseman alueelle. Reitti voisi kulkea kilpailukykyisesti Nummelasta Otalammen kautta vanhaa Porintietä Kehä III:lle (ve. hieman nopeammin Turuntietä). Se parantaisi myös Otalammen palvelutasoa.

    Kehä III:n varrella ovat Petikon, Voutilan ja Aviapoliksen, Jumbon sekä itse lentoaseman alueen työpaikkakeskittymät ja matkustajaliikenne. Turuntien kautta mukana olisi lisäksi Juvanmalmin yrityskeskittymä. Lentoaseman ympäristö on ollut viime vuodet suuren luokan työpaikkamagneetti, mutta julkisen liikenteen yhteydet ovat niin puutteelliset, että se haittaa jo työvoiman saatavuutta alueella. Matkan varrelle osuvat myös Vantaankosken ja mahd. Tuusulantien liikennesolmut. Kehä III vetää ruuhka-aikoinakin hyvin, joten ei ole aikataulullisesti mahdoton. Ainoa tukkoinen väli on Tampereentie-Tuusulantie, mutta sen pääsee helposti kiertämään Tikkurilantien kautta, jolloin reitti kulkisi myös lähempää varsinaisia työpaikkoja.

    Yleisesti ottaen linjatarjonnassa tulisi huomioida, että sen tulee houkutella lisää matkustajia jakamaan kustannuksia. Nykyinen malli sekavine aikatauluineen, reitityksineen ja hintoineen ei kannusta vaihtamaan omaa autoa joukkoliikenteeseen. Jos tarjontaa ei saada parannettua, voidaan hyvinkin olla pian siinä tilanteessa, että kunta joutuu kustantaman verorahoilla lähes kaiken muun paitsi runkoliikenteen Nummelasta ja Vihti th:a Kamppiin. Selvitysaihiossa esitetyt minimitavoitteet ovat lisäksi sellaiset, että äkkiseltään katsoen niitä tuskin voi taloudellisesti järkevästi tuottaa. Artisti maksanee raskaimman mukaan.

    Toinen huomion arvoinen asia on, että kehittämisen tulee olla pitkäjänteistä. Kysymys ostaako tuoreempaa kiesiä alleen vai käyttääkö jatkossa julkisia, tulee eteen vain hyvin harvoin. Mutta silloin kun se tulee, on järjestelmän oltava niin houkutteleva, että se muodostaa aidosti vaihtoehdon oman auton omistamiselle.

    Samalla verorahalla saisi ehkä enemmän, jos mielikuvitusta ja rohkeutta riittäisi miettimään kuvio kokonaan uusiksi. Onko tavoite liikutella mahdollisimman harvoja kuntalaisia minimimäärän verran, vai pitäisikö pikemminkin rakentaa järjestelmä, joka palvelisi nykyistä useampia veronmaksajia maksimaalisella tuotos-/panossuhteella?

    t. Mika

    P.S.: miten tähän saa kommentoitua omalla nimellään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienot reittiehdotukset, kannatan! Enemmän rohkeutta uusiin reitteihin, ei jumiteta vanhassa.

      Poista
  24. Tunnin vuoroväli ruuhka-aikaan on käsittämätön! Riittävä määrä työmatkoja ajatellen on 3-4 kertaa tunnissa. Iltaisin (18->) ja tunnin vuoroväli ok.

    Yöbussien tarve on mielestäni kyseenalainen: jos on varaa lähteä baariin,on varaa tulla taksilla. Työmatkaliikenne on se, johon pitää satsata ensisijaisesti, toisena kunnan sisäinen ja vasta kolmantena ilta/yö ja viikonloppu.

    VastaaPoista
  25. Nykyinen palvelutaso (vuorovälit + reitit) on riittämöttömiä. Ratkaisun täytyy olla selvästi parempi, myös minimitason täytyy olal parempi kuin nykyinen.

    Kalustosta ei ole puhuttu mitään. Pohjolan Liikenteen bussit on niin risoja,että siihen pitäisi jo puuttua.

    VastaaPoista
  26. Miksi takseja ei nykyisin enää saa Nummelassa? Arkisin klo 17 aikoihin useamman kerran koittanut saada taksia kaupasta kotiin. Samoin arkiaamuina 9 aikaan on mahdotonta saada taksia. Ennen oli illan viimeisellä bussilla Linjaportilla rivi takseja odottamassa, ei ole enää.

    VastaaPoista
  27. Olisiko mahdollista saada aamubusseja kulkemaan Hiidenrannasta puolen tunnin välein? Tai edes yksi vuoro lisää klo 6 ja 7 väliin? Kuuden bussi Helsinkiin on aivan liian aikainen ja seitsemän taas aivan liian myöhäinen.

    VastaaPoista
  28. Buasiliikennettä Otalammelta Nummelan suuntaan parannettava. Otalammella asuu paljon perheitä ja ainut vaihtoehto on oma auto.

    VastaaPoista
  29. Nummela-Helsinki bussivuoro arkisin 5.25 tarpeellinen. Tarkoitus olisi aloittaa säännöllinen bussilla liikkuminen vuoden alusta. Myöhemmällä ei töihin ehdi

    VastaaPoista
  30. Osa Helsingin busseista voisi kulkea Nummela - Huhmari välin piakkoin uudistuvan Pillistöntien kautta eikä aina Porintietä pitkin. Nummela kuitenkin kasvaa voimakkaasti siihen suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja Pillistöntieltä Nummelan keskustaan on matkaa? Olisiko pisimmillään 1km...

      Poista
  31. Kuinka nopeasti tähän tilanteeseen on tulossa jokin ratkaisu? Itse sinnittelin loppuvuoden Vihti-lipun yhä hyväksyvillä bussiyhtiöillä, ja Tervon ja Vainion liikenteen vuoroilla pärjäsi joten kuten. Arvostan kuitenkin näiden yhtiöiden suoria reittejä, hyväkuntoisia busseja ja ystävällisiä kuljettajia. Vuoden 2018 alusta on ilmeisen pakko siirtyä Pohjolan Liikenteen asiakkaaksi, vastahakoisesti - täysiin, hitaisiin vuoroihin, ja huonokuntoisiin busseihin, koska pienten yhtiöiden tarjonta ei yksinään riitä kun yhteistä lippua ei ole. Ihmettelen myös miten nämä pienet pärjäävät jatkossa? Nyt tarvitaan nopeita tekoja, ei vaan puntarointia. Ensimmäisenä jokin lippuratkaisu (joka ei ole yhtä järjettömän kallis kuin Matkahuollon 44 matkaa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin on sinnitelty Vihtilipulla sen hamaan loppuun asti. Etenkin Tervon kalusto ja kuskit ovat priimaluokkaa ja niistä on sääli luopua sen takia, että tällä nykyisellä ratkaisulla käytännössä pakotetaan HKI-Nummela matkaaja käyttämään Pohjolanliikenteen vuoroja, koska muiden autoja ei klo 17 jälkeen Helsingistä lähde.

      Hintaankin tulee lisää n.40€/kk.

      "Asu siellä missä elät - kulje sieltä mistä pystyt"

      Joonas K

      Poista
  32. Kannatan suoria vuoroja Nummela-Kamppi etenkin klo 7-7.30 välillä ja vastaavasti iltapäivällä ja alkuillasta. Nykyisellään kierto Veikkolan kautta tuo lisäaikaa ja ruuhkauttaa työmatkaliikenteen ja ihmiset joutuvat seisomaan bussissa. En kannata yhdistämistä kalliiseen raideliikenteeseen, ellei matkalipun/kausikorttien yhteishintaa saada hilattua alaspäin nykyisestä. Myös Nummelasta Helsinki-Vantaan lentokentälle pitäisi saada bussiyhteys ehdottomasti!

    VastaaPoista
  33. Bussiyhteys, Sunnuntait ja juhlapyhinä yhteys klo 06.00 Nummelasta Helsingin kamppiin. Ehdottomasti vuorotyöläisille!

    Bussiyhteys Nummelasta, Helsinki-Vantaan lentoasemalle tai vaihtoyhteys Hki- Vantaalle.

    VastaaPoista
  34. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  35. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  36. miksi vihtilipun tilalle ei ole tullut yhtä halpaa työmatkalippua? ei ole helpoksi tehty nummelasta helsinkiin töihin kulkemista. pitääkö muuttaa muuttaa helsinkiin, kun ei ole varaa matkustaa julkisilla töihin ja omaa autoa ei ole? tähän tilanteeseen toivon todellakin jotain parannusta.. pohjolanliikenteen kk lippu on todella paljon kalliimpi kuin vihtilippu.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Vihdin joukkoliikenteen jatkosuunnitelmat

Vihdin joukkoliikenteen selvitystyössä on käyty läpi kunnan eri alueiden joukkoliikennetarjontaa, joukkoliikenteen kehittämistarpeita se...