maanantai 13. marraskuuta 2017

Vihdin joukkoliikenteen kehittämisen suunnittelu käynnistyy

Vihdin joukkoliikennesuunnitelma

Vihdin kunta on käynnistänyt joukkoliikennesuunnitelman, jossa käydään läpi alueen joukkoliikenteen nykytilaa sekä pohditaan, miten alueen matkustustarpeita voitaisiin palvella entistä paremmin. Kehitystarpeiden osalta tarkastellaan sekä joukkoliikenteen vuorotarjontaa (Kulkevatko vuorot oikeisiin aikoihin? Kulkeeko vuoroja riittävän usein? Alkaako liikenne riittävän aikaisin, ja jatkuuko se riittävän myöhään? Onko vuoroja oikeilla yhteysväleillä?) että lippu- ja informaatiokysymyksiä (Onko lippuvalikoima riittävä? Onko lippujen hinta sopiva? Pitäisikö eri lipputuotteiden yhteiskäyttöisyyttä parantaa? Löytyykö joukkoliikennettä koskeva informaatio helposti, ja onko sitä tarjolla riittävästi?)

Suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä Vihdin kunnan, Uudenmaan ELY-keskuksen, HSL:n ja Sitowisen kesken. Kerromme tässä blogissa suunnittelutyön etenemisestä noin viikoittain julkaistavien kirjoitusten avulla. Blogikirjoituksia voi kommentoida ja esittää ideoita joukkoliikenteen kehittämiseksi. Suunnitelmaa esitellään myös joulukuussa järjestettävässä kaikille avoimessa joukkoliikennetilaisuudessa.

Miksi selvitys laaditaan juuri nyt?

Vihdin alueen joukkoliikenne on perustunut ns. siirtymäajan sopimuksiin kesään 2017 saakka, jolloin sopimukset päättyivät ja julkista tukea saanut liikenne loppui. Tämän jälkeen joukkoliikennetarjonta on koostunut etenkin Nummelan ja Helsingin välillä markkinaehtoisesta, eli liikennöitsijäyritysten järjestämästä liikenteestä, jolle ei lain mukaan saa maksaa julkista tukea esimerkiksi kunnan toimesta. Tämän vuoksi julkisesti tuettu Vihti-lippu on poistumassa käytöstä vuoden 2017 aikana.

Markkinaehtoinen liikenne ei kuitenkaan nykyisellään kata asukkaiden liikkumistarpeita, minkä vuoksi kunta on lisäksi ostanut täydentäviä vuoroja mm. koululaisten tarpeisiin. Joukkoliikenneyhteyksien markkinaehtoisessa tarjonnassa on myös viime aikoina tapahtunut nopeita muutoksia (mm. ajettavien vuorojen määrät ja ajankohdat), joiden vuoksi kunnassa halutaan laatia kartoitus siitä, mitkä kulkuyhteydet kunnan tulisi julkisella rahoituksella turvata niissä tilanteissa, joissa markkinaehtoinen liikenne päättyy.

Suunnittelutyön myöhemmissä vaiheissa tullaan pohtimaan myös mm. joukkoliikenteen tulevaisuuden järjestämistapaa (tulisiko järjestämisvastuun säilyä nykyisellään, vai tulisiko joukkoliikenne järjestää jatkossa erillisen joukkoliikenneviranomaisen, kuten Uudenmaan ELY-keskuksen tai HSL:n toimesta?) Kokonaisuudessaan selvitystyö valmistuu tammikuun 2018 loppuun mennessä.
 

Suunnittelutyön käynnistyessä haluamme kuulla, mihin Vihdin joukkoliikenteen kehittämisessä tulisi mielestäsi erityisesti keskittyä? Millaisia muutoksia toivoisit alueen linjastoon, jotta joukkoliikenne palvelisi matkustustarpeitasi entistä paremmin?

19 kommenttia:

  1. Logistiikan kansallistaminen on kansalaisten etujen mukaista, vain yritykset voivat siinä hävitä - koska kuntalaiset hakevat tuotteensa ja menevät sinne jonne pääsee ja josta tulee kaikista halvimmalla.

    Kaikki liikennevälineet skeittilaudoista sähköpyöriin, autoista busseihin on rahoitettava mahdollisimman pienellä kulurakenteella. Kevyin organisaatio tapahtuu kun kukaan ei ota välistä. Esim. 1€ per päivä jokainen Vihdin kunnassa saa juuri sen palvelun kunnan sisällä, pääkaupunkiseudulle ja muihin Suomen paikkakuntiin. Ainoa vaatimus tälle on tietää edeltäkäsin koska haluaa liikkua - eli varata reitti mahdollisimman varhain.

    Reittien, kaluston ja niiden kohdentamiseen Vihdin Yrittäjät antaa Aitta osuuskunnan vihtiläisten käyttöön.

    VastaaPoista
  2. Liikennöitsijät voisivat tehdä yhteistyötä reittien suunnittelussa. Onko kaikkien pakko ajaa Kamppiin? Veikkolasta on yhteydet Espoon keskustaan ja junalla pääsee myös Hki-Vantaan lentokentälle. Mitä mahdollisuuksia Espoon metro meille tuokaan, jää nähtäväksi. Toimiva julkinen liikenne on merkittävä tekijä uusien kuntalaisten houkuttelemisessa.

    VastaaPoista
  3. Kohtuuhintainen kuukausilippu, joka ei olisi sidottu liikennöitsijään. Oma hankaluutensa siinäkin, että erikseen pitää ostaa lisäksi HSL:n lippu.

    VastaaPoista
  4. Vihti ja Nummela on osa laajaa pk-seutua. Työssäkäynti suuntautuu pk-seudulle. Vihdin vetovoima asuinalueena ja yritysten sijaintipaikkana riippuu siitä, mihin toiminnalliseen kokonaisuuteen valitaan liikenneratkaisulla kuulua. Osana HSL kokonaisuutta Vihti kytkeytyy ja kehittyy osana metropolialuetta - jos valitsemme toisin, teemme tietoisen valinnan jättäytyä myös monia kehyskuntia syrjemmälle ja taantua yhdessä muiden kasvukeskusten ulkopuolelle jäävien kuntien kanssa.

    VastaaPoista
  5. Toivon Vihdin liittyvän HSL:ään juurikin yhden lipun periaatteen vuoksi (osa pk-seutua) ja sisäisen liikenteen parantamiseksi. Arkipäivisin Hiidenrantalainen ei tavoita kunnan palveluja julkista liikennettä käyttäen ollenkaan. Viikonloppuisin julkista liikennettä ei ole. Vihdin ilmastostrategiassa pitää vakavasti puuttua päästöjen jatkuvaan nousuun, ja kääntää tämä suunta.

    Vihdin kunnan uuden brändin ytimenä on vihtiläisten aktiivisuus, harmi kun harrastuksiin ja töihin ei pääse muuten kuin pääasiassa autolla.

    Turun moottoritien kapasiteetti on nykyjään ylitäysi ja siellä tehtävät jatkuvat tieremontit hidastavat Vihtiläisten työmatkan matka-aikaa kohtuuttomasti. Ihmisetn tulisi suosia joukkoliikenteen käyttöä jonka käyttäminen on mahdollistettu kustannustehokkaaksi, joustavaksi ja luotettavaksi.

    Pohdittavaksi:
    - Tarvitseeko kaikkien linja-autojen mennä Kamppiin saakka, voisiko ajatella päätepisteitä radan varteen (sekä juna, että metro) ja ottaa huomioon lentokentän suuntaan matkaavat.
    - Kattavan ja tyhjentävän reittiopaan valmistaminen Vihdissä, tässä tulisi näkyä kaikki mahdollinen julkinen liikenne.
    - Pysäkeille, taikka johonkin sovellukseen reaaliaikaiset näytöt siitä milloin seuraava linja-auto on tulossa, missä linja-auto on menossa.

    VastaaPoista
  6. Nummelan joukkoliikenteen tilanne on tällä hetkellä sietämätön.

    Ongelmat alkoivat vuoden vaihteessa, kun Pohjolan liikenne teki isoja
    muutoksia aikatauluihinsa. Sen jälkeen bussit eivät enää pysy
    aikataulussa ja ne ovat joka päivä täpötäynnä. Osa matkustajista
    joutuu seisomaan jopa koko matkan, ja pysäkeillä odottavia matkustajia
    jätetään jopa jälkeen odottamaan seuraavaa – joka sekin on täynnä ja
    myöhässä.

    Totaaliseksi farssiksi joukkoliikenne muuttui elokuussa, kun
    Vihtilipun käyttö päättyi Pohjolan liikenteen busseissa (joo, ymmärrän
    eu-lainsäädännön). Tämän jälkeen Vihtiläiset ovat joutuneet
    päättämään, minkä liikenneyhtiön busseja käyttävät, sillä yhtenäistä
    matkustuskorttia ei ole. Ja tämähän on siis aivan järjetöntä, että en
    voi enää käyttää suoria Tervon busseja, koska Tervo kulkee pääosin
    vain työmatka-aikaan. Mitäs sitten, kun tarve pääkaupunkiseudulle
    olisi viikonloppuna tai illalla? Tilannehan on ihan absurdi, että
    joutuisin siinä tilanteessa ostamaan erikseen kalliin kertalipun – ja
    ihan vain siitä syystä, että yhtenäistä korttia ei ole. Minun
    mahdollisuuteni käyttää eri vuoroja supistuivat huomattavasti, mikä
    vaikeuttaa luonnollisesti pendelöintiä ihan valtavasti.
    Lippujen yhteiskäyttöä tulisi siis ehdottomasti parantaa!

    Nummela-Helsinki välille tarvitaan myös lisää suoria vuoroja, jotka eivät kulje Veikkolan kautta. Veikkola hidastaa matkantekoa noin 15–20 minuuttia suunta, joten päivässä Veikkola tuo noin 30–40 minuuttia lisää istumista. Se aika on heti pois perheen parista ja harrastuksista – ja sitä kautta hyvinvoinnista.

    Vihdin kunnan visiona on olla metropolialueen moderni kasvukunta,
    jossa panostetaan tehokkaisiin liikenneyhteyksiin pääkaupunkiseudulle.
    Lisäksi ilmastomuutokseen halutaan puuttua.

    Kysyn teiltä, miten tämä joukkoliikenteen tilanne edistää edellä
    kuvattua visiota?

    Suomen ympäristökeskuksen vuonna 2016 tekemässä tutkimuksessa todetaan
    mm. seuraavaa: "Suurin osa asukkaista viihtyy niin keskustoissa,
    lähiöissä kuin väljillä omakotitaloalueillakin. Tärkeimmät
    asuinalueiden viihtyvyystekijät ovat sijainti ja hyvät
    liikenneyhteydet, luonnonympäristö sekä rauhallisuus. Sijainti ja
    liikenneyhteydet on noussut eniten mainintoja saaneeksi
    viihtyvyystekijäksi ohi rauhallisuuden."

    Miksi kukaan haluaisi muuttaa Vihtiin asumaan, kun siellä ei ole
    toimivaa joukkoliikennettä? Vetovoimainen kunta tarvitsee toimivan
    joukkoliikenteen! Jos kunta haluaa Vihdistä elinvoimaisen, jonne
    muuttaa korkeasti koulutettuja lapsiperheitä, panostakaa
    joukkoliikenteeseen.

    Vihtilipulla oli noin 500 aktiivista kuukausikäyttäjää, mutta
    kuitenkin reilu 2000 ihmistä (tilasto vuodelta 2008, en tiedä, mikä
    nykytilanne on) pendelöi pääkaupunkiseudulle. Ovatko nämä noin 2000
    pendelöijää yksityisautoilun parissa ja ruuhkauttamassa ennestään
    ruuhkaista ykköstietä ja lisäämässä kasviohuonepäästöjä? Lisäksi Vihdin kunta lisää yksityisautoilua entisestään, koska
    joukkoliikenne ei ole tällä hetkellä toimiva. Ja lisää ruuhkia sinne
    ykköstielle kaivataankin! Ja päästöjä.

    VastaaPoista
  7. Olisi myöskin kiva jos lasten rattaiden kanssa voisi mennä bussiin!

    VastaaPoista
  8. tehkää kyselyitä, jossa on monivalintaa sekä mahdollisuus kommentoida vapaasti. Niin saatte melko varmasti paljon vastauksia sekä myös kvantitaavista aineistoa.

    VastaaPoista
  9. Oliko tätä tietoa hyödynnetty?
    http://jeeproject.info/

    VastaaPoista
  10. Elokuusta alkaen lipunhinta nousi 100%.
    Heti aamun ensimäinen vuoro Nummelasta-Helsinkiin on myöhässä aikataulusta melkeen päivittäin. Aamulla ei pääse Helsinkiin töihin kuudeksi puhumattakaan lauantaina.
    Suoria vuoroja lisää.

    VastaaPoista
  11. Minusta Otalammen liikenteessä työajan rajaaminen 8-16 rajoittaa työssäkäyntiä.
    Jotta aloittaisi työn 8:lta, pitäisi olla 7:30 kaupungissa, jos työpaikka ei ole aivan bussireitin varrella. Kun kello 16 lähtee työpaikasta, ehtii varmaan kello 17 bussiin, tai aikaisempaan, jos työpaikka on bussireitin varrella ja ehtii kävellä pysäkille samassa ajassa kuin bussi tulee Kampista. Lisäksi monella alalla työpaikalla voi olla kokouksia tms., jotka voivat vaatia liukumista työaikaan 9-17.
    Toisaalta yhteydet Otalammelta Nummelaan ja Lohjallekin kuuluisi olla saumattomat, koska kunnan ja Uudenmaan alueen toimintojen tulee olla Itä-Vihtiläistenkin käytettävissä.

    VastaaPoista
  12. Kaikilla toisen asteen opiskelijoilla pitäisi ehdottomasti olla mahdollisuus kulkea joukkoliikenteellä kouluun ja takaisin. Tällä hetkellä ainakaan herrakuntalaisille lukiolaisille ei ole tarjolla minkäänlaista kyytiä koulusta kotiin, 'kaikki vuorot' lähtevät ennen kouluajan päättymistä.

    VastaaPoista
  13. Ehdottomasti oltava yksi lippu, joka käy minkä tahansa liikennöitsijän busseissa ja kohtuuhintainen. Suorat bussit Nla-Helsinki välille, kun monikin jatkaa vielä Hgin sisäisellä liikenteellä matkaa työpaikalle, joten työmatkalle tulee pituutta. Tällä hetkellä vain Tervon Liikenteellä on suorat/luotettavat vuorot, mutta rajoittuu "virka-aikaan" ja jos kulkee illalla, joutuu maksaa erillisen lipun hinnan pikavuoroon, koska muita suoria vuoroja ei illalla enää kulje.

    VastaaPoista
  14. Kyllä Turuntietä kuuluisi bussit pysähtyä joka pysäkille ja lisätä vuoroja Helsinkiin , kyllä kuuluisi olla siltä tieltäkin ihmisten mahdollista päästä Helsinkiin illaksi esim. ja myös takaisin , nyt yhdellä pääsee mutta ei pois , käyttäkää julkisia ym ym,,käytettäis jos edes annettais mahdollisuus , kouluja lapset käy vihdin jälkeen myös Helsingissä , pitäis näille myös antaa hiukan helpotusta , pysähtymiset ja vuoroja vähän lisäämällä , melko kova on koulunkäynti kun aamulla myllylampi/muijala sektorille pitää viedä jollain keinoo noin 06:30 aikoihin ja 16:00-17:30 aikaan nouto Nummela/Myllylampi/Muijala mihin lienee joku Bussi tulla.
    Lisää vuoroja Turuntielle odotellessa . Myös ois viikonloppuna mukava päästä Vihdistä ( joskus) jonnekin yleisillä .

    VastaaPoista
  15. Muuttakaa Vihtiin , ei täällä mitään juuri ole , eikä pääse edes ihmisten ilmoille julkisilla , huonosti on asiat tuppukylässä !

    VastaaPoista
  16. Tärkeintä työssäkäyvälle on yhteyden nopeus ja luotettavuus. Yhteyden nopeuteen vaikuttaa sekä julkisen liikenteen reitti että myös se miten lähelle työpaikkaa pääsee. Otalammelta jos menee töihin suurille työssäkäyntialueille Aviapoliksen alueelle tai Tikkurilaan, niin julkisen liikenteen nopeus tai luotettavuus ei kumpikaan ole riittävä.

    Kokeilkaapas ihan hyviksenne kokeilla matka.fi-palvelulla, että miten pääsee Otalammelta Aviapolikseen jos perillä pitää olla klo 8:00. Matka-aika on kaksi tuntia. Omalla autolla matka-aika on alle 40min.

    Tällä hetkellä bussit ajavat Vanhaa Porintietä Kamppiin. Ei mitään mahdollisuutta käyttää bussia, ellei ole töissä Helsingin keskustassa tai 120-tien varrella. Suuria työssäkäyntialueita on kuitenkin ihan muualla.

    Miten sitten palvellaan parhaiten otalampelaisia? Paras ratkaisu on nopea yhteys junanradalle. Eli käytännössä Vehkalaan tai Vantaankoskelle. Jos bussi alkaa sompailla Kehä III sisäpuolella pikkuteitä, niin nopeus taas kärsii. Jos bussi ajaa Otalammelta suoraan Vehkalaan noin 2omin ja siitä pääsee junalla Tikkurilaan tai Helsinkiin puolessa tunnissa, niin julkinen liikenne on oikeasti kilpailukykyinen omaan autoon verrattuna kaikkialla radanvarressa työssäkäyvien osalta (Helsinki, Pasila, Aviapolis, Tikkurila jne). Sekin toki vaatii sen, että aikataulut on suunniteltu niin, että ihmiset sitten ehtivät sillä junalla ajoissa töihin. Jos bussi myöhästyy aikataulun mukaan ajaessa minuutin siitä viimeisestä junasta, jolla olisi ehtinyt töihin, niin bussia ei voi käyttää.

    VastaaPoista
  17. Vanhalle Turuntielle linja liikennettä !!
    AAMUIN ILLOIN TARVITTAISIIN.

    VastaaPoista
  18. Selvitystyön piti valmistua tammikuun loppuun mennessä. Jokos selvitystyön tuloksia kohta on saatavilla?

    VastaaPoista
  19. Mikä on tämän joukkoliikenteen parantamiseen tähtävään projektin aikataulu, eli milloin pitäisi jotain konkreettisia parannuksia olla havaittavissa? Olen siirtynyt tekemään etätätöitä ja käyttämään kimppakyytejä, kun bussit on niin kalliita ja hitaita kiertäessään Veikkolan kautta. Avatkaa nyt vähän tätä projektin aiakataulua, kiitos.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Vihdin joukkoliikenteen jatkosuunnitelmat

Vihdin joukkoliikenteen selvitystyössä on käyty läpi kunnan eri alueiden joukkoliikennetarjontaa, joukkoliikenteen kehittämistarpeita se...